عنوان پایان‌نامه

بررسی نقش واسطه ای یادگیری سازمانی درتاثیر فرهنگ سازمانی بر تسهیم دانش ، مطالعه موردی کتابخانه های مرکزی دانشگاههای سراسری شهر تهران




    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76600;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76600
    تاریخ دفاع
    ۲۷ شهریور ۱۳۹۵

    هدف اصلی این پژوهش، تعیین نقش واسطه‌ای یادگیری سازمانی در تأثیر فرهنگ‌سازمانی بر ‏تسهیم دانش در کتابخانه‌های مرکزی دانشگاه‌های دولتی شهر تهران می‌باشد.‏ روش پژوهش: این پژوهش بر مبنای هدف از نوع کاربردی و برحسب روش پیمایشی– همبستگی ‏است. جامعه آماری در این پژوهش، کلیه کارکنان کتابخانه‌های مرکزی دانشگاه‌های دولتی شهر تهران ‏است. در این پژوهش به‌منظور گردآوری داده‌ها از دو روش بررسی اسناد و مطالعات کتابخانه‌ای و ‏پرسشنامه استفاده‌شده است. ابتدا از روش مطالعه اسنادی و کتابخانه‌ای برای بررسی مبانی نظری ‏فرهنگ‌سازمانی، تسهیم دانش و یادگیری سازمانی بهره برده شد. سپس برای بررسی فرهنگ‌سازمانی ‏پرسشنامه استاندارد دنیسون و برای تسهیم دانش از پرسشنامه وانگ و همکاران و برای یادگیری ‏سازمانی با بررسی پیشینه‌ها و بر اساس مدل پژوهش، پرسشنامه موردنظر ساخته شد و در بین جامعه ‏آماری پخش گردید. پایایی ابزار با استفاده از آلفای کرونباخ برای هر یک از متغیرها به ترتیب 0/951، 0/928و 0/868 تعیین شد. داده‌ها با استفاده از روش‌های آمار توصیفی و استنباطی مورد ‏تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند، از نرم‌افزارهای اس پی اس اس(‏SPSS‏) و اسمارت پی ال اس (‏PLS‏) برای ‏تجزیه‌وتحلیل داده‌ها استفاده شد.‏ یافته‌ها: یافته‌ها نشان دادند که سطح فرهنگ‌سازمانی، تسهیم دانش و یادگیری سازمانی در حد ‏مطلوب قرار دارد. بین ابعاد فرهنگ‌سازمانی، یادگیری سازمانی و تسهیم دانش رابطه معنادار مستقیم ‏وجود دارد و یادگیری سازمانی به عنوان نقش میانجی تأیید شد. ‏ نتایج حاصل از آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که بین متغیرهای فرهنگ‌سازمانی و یادگیری ‏سازمانی، فرهنگ‌سازمانی و تسهیم دانش و فرهنگ‌سازمانی و تسهیم دانش رابطه معنادار مستقیم ‏وجود دارد.‏
    Abstract
    Purpose: this study is aimed to investigate the role of organizational culture and its impact on knowledge sharing with regard to mediating role of organizational learning in the central libraries of universities in Tehran. Research method: This study was an applied survey based on correlation method. The population of this study consists of all employees in the central libraries of universities in Tehran. In this study two methods of data collection, documentation and library studies and questionnaires were used. First, the documentary and library study used to prepare theoretical foundations of organizational culture, knowledge sharing and organizational learning. Then based on theoretical foundations, the questionnaire was prepared and distributed among target group. Reliability using Cronbach's alpha for each of the variables 0.951, 0.928 and 0.868 respectively. Gathered Data were analyzed using descriptive and inferential statistics, using software of SPSS and smart PLS. Results: The results showed that the level of corporate culture, knowledge sharing and organizational learning is in desirable level. Also there is significant relationships between the dimensions of organizational culture, organizational learning and knowledge sharing And organizational learning as mediator was confirmed. Pearson correlation test results showed that the relationship between culture and organizational learning and knowledge sharing culture and knowledge sharing culture and there is a direct relation. Keywords: organizational culture, organizational learning, knowledge sharing, University Libraries