عنوان پایان‌نامه

تحلیل تنش صفحه کلاچ تراکتور مسی فرگوسن ۲۸۵ با استفاده از نرم افزار ANSYS



    دانشجو در تاریخ ۲۸ شهریور ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تحلیل تنش صفحه کلاچ تراکتور مسی فرگوسن ۲۸۵ با استفاده از نرم افزار ANSYS" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76264;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76264;کتابخانه مرکزی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی شماره ثبت: 7041;کتابخانه مرکزی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی شماره ثبت: 7041
    تاریخ دفاع
    ۲۸ شهریور ۱۳۹۵
    دانشجو
    حامد قاسمی
    استاد راهنما
    حسین مبلی

    جهت به روزسازی توسعه هر صنعتی از جمله صنعت تراکتورسازی، لازم است تا قطعات و مکانیزم‌های محصول برای عملکرد بهتر در بخش‌های مختلف، طراحی و بهینه‌سازی ‌شوند. یکی از این قطعات صفحه‌کلاچ است که بخش ضروری برای انتقال قدرت از موتور به جعبه‌دنده محسوب می‌شود. طبق تحقیقات انجام‌گرفته جهت تعیین آمار خرابی‌ قطعات تراکتور مسی فرگوسن 285، صفحه‌کلاچ با میانگین مقدار خرابی 6/4 درصد رتبه چهارم را به خود اختصاص داده است. در این تحقیق، ابتدا با استفاده از تکنیک FMEA به تجزیه و تحلیل عوامل خرابی صفحه‌کلاچ پرداخته شد و سپس نمره اولویت خطرپذیری برای هر یک از عوامل خرابی محاسبه شد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل عوامل خرابی صفحه‌کلاچ نشان داد که انجام تحلیل تنش، کرنش برای مطالعه تحمل‌پذیری صفحه‌کلاچ در برابر بارهای وارده ضروری می‌باشد. برای انجام تحلیل، ابتدا صفحه‌کلاچ در محیط نرم‌افزار سالیدورکس‌14 مدل‌سازی شد و پس از انتقال به محیط نرم‌افزار انسیس ورک‌بنچ‌15 بارگذاری‌های لازمه بر روی صفحه اصطکاکی را اعمال کرده و تحلیل استاتیکی انجام گرفت. در تحلیل استاتیکی نتایج بدست آمده نشان دادند که بیشترین تنش وون‌ میسز و بیشترین تغییر شکل در مرکز صفحه‌کلاچ، نزدیک به محور هزار خاری رخ می‌دهد. مقادیر بیشترین تنش وون ‌میسز و بیشترین تغییر شکل به ترتیب برابر با ??? × 1/7066 پاسکال و ?-??× 2/0898متر بدست آمدند. نتایج حاصله ضریب اطمینان صفحه‌کلاچ را در حد قابل قبولی گزارش داده و عملکرد آن را تحت بارگذاری استاتیکی تأیید نمود. در تحلیل ارتعاشی مقادیر شش فرکانس طبیعی اول صفحه‌کلاچ برابر 220/30، 280/85، 283/76، 689/98، 694/64، 710/67هرتز محاسبه شد. همچنین برای مجموعه صفحه‌کلاچ و چرخ طیار تحلیل ارتعاشی انجام شد و مقادیر شش فرکانس طبیعی اول آن برابر 201/24، 201/32، 410/40، 434/84، 50/1050، 1050/70 هرتز محاسبه شد. نتایج حاصل از تحلیل ارتعاشی نشان داد که صفحه‌کلاچ ایمن بوده و دچار پدیده تشدید نمی‌شود. با انجام تحلیل ضربه مقادیر بیشترین تنش وون میسز و بیشترین تغییر شکل کلی به ترتیب برابر با 105 × 5/6405 پاسکال و 8-10 × 1/2732 متر بدست آمد. نتایج حاصل از تحلیل ضربه نشان داد که صفحه‌کلاچ از استحکام کافی برخورار می‌باشد و عملکرد آن را تحت بارگذاری ضربه‌ای تأیید نمود. با انجام تحلیل خستگی بیشترین و کمترین عمر صفحه‌کلاچ به ترتیب برابر 107 و 106 سیکل بدست آمدند. نتایج بدست آمده از تحلیل خستگی نشان داد که ضریب اطمینان صفحه‌کلاچ در حد قابل قبولی بوده و از استحکام کافی برخوردار می‌باشد. نتایج حاصل از این تحقیق می‌تواند برای شرکت‌های تراکتورسازی و همچنین برای شرکتهای تولید و تأمین کننده مجموعه کلاچ مورد استفاده قرار گیرد.
    Abstract
    Updated for the development of any industry including tractor industry, be sure to parts and mechanisms in different parts of the design to be optimized for better performance product. One of these parts is clutch to transfer power from the engine to the transmission sector is essential. According to the research conducted to determine the crash statistics Massey Ferguson 285 tractors, clutch with an average amount of downtime is accounted for 4.6 percent, ranked fourth. In this study, by using FMEA techniques to analyze the causes of failure were clutch and then prioritize risk score was calculated for each of downtime. The results of the analysis of the causes of clutch failure showed that stress-strain analysis to study the tolerability clutch is essential loads. To perform the analysis, first clutch was modeled in the Solidworks14 software and then transferred to the AnsysWorkbench15 loading requirement imposed on friction and static analysis was performed. In the static analysis results showed that maximum Von Mises stress and maximum deformation occurs at the center of the clutch plate. Von Mises stress and maximum deformation highest values respectively with 1.7066 × 107 Pa and 2.0896× 10-6 m were obtained. Confidence clutch results in an acceptable level reported and confirmed its performance under static loading. The first natural frequency of vibration analysis values clutch respectively equal to 220.30, 280.85, 283.76, 689.98, 694.64, 710.67 Hz. Also set clutch and flywheel for vibration analysis was performed and the natural frequency of the first six values respectively equal to 201.24, 201.32, 410.40, 434.84, 1050.50, 1050.70 Hz. The results of vibration analysis showed that the clutch is safe and will not have resonance. Von Mises stress is highest impact analysis values and the highest overall deformation respectively 5.6405 × 105 Pa and 1.27328 × 10-8 m. The results of the analysis showed that clutch hit from assuming sufficient strength and confirmed its performance under impact loading. Fatigue analysis clutch highest and lowest life cycle were obtained, respectively 107 and 106. The results of fatigue analysis showed that confidence was at an acceptable level and the clutch is of adequate strength. The results of this research can Tractor for companies as well as for manufacturers and suppliers of used clutch. Key word: Clutch plate, friction material, stress analysis, total deformation, finite element method, tractor