عنوان پایان‌نامه

به کارگیری رویکرد برند سازی شهری در جهت برنامه ریزی راهبردی شهر ارومیه



    دانشجو در تاریخ ۱۵ شهریور ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "به کارگیری رویکرد برند سازی شهری در جهت برنامه ریزی راهبردی شهر ارومیه" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    برنامه ریزی شهری
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75631
    تاریخ دفاع
    ۱۵ شهریور ۱۳۹۵
    استاد راهنما
    فرشاد نوریان

    در حال حاضر، برنامه‌ریزی راهبردی به‌عنوان متداول‌ترین نوع برنامه‌ریزی برای شهرها مطرح است؛ اما آنچه در دنیای امروز با تمام پیچیدگی‌ها و عدم قطعیت‌هایش ضروری است، در نظر گرفتن آینده‌های مختلف برای سازمانی مانند شهر است که این ضرورت از طریق برنامه‌ریزی سناریویی پاسخ داده می‌شود. از سوی دیگر، شهرهای پیشروی جهان همواره از رویکردهای مختلفی در جهت پیشرفت خود استفاده کرده‌اند. یکی از این رویکردهای مدرن برندسازی شهری است که در سالیان اخیر از هند و چین تا روسیه و انگلستان، شهرهایی را می‌بینیم که این رویکرد را در جهت بهبود تصویر خود به کار گرفته‌اند. امروزه، شهرها بر موج برندسازی شهری سوار شده و هر یک تلاش می‌کند تا در این موج‌سواری از دیگری پیشی بگیرد. در پژوهش حاضر که از نوع کاربردی بوده، رویکرد برندسازی شهری در کنار برنامه‌ریزی راهبردی شهر در جهت رشد و توسعه شهر ارومیه مورداستفاده قرار گرفته است. بعد از مطالعه مبانی نظری و تجارب جهانی مرتبط با برندسازی شهری، مهم‌ترین ابعاد این موضوع شامل هویت شهر، تصویر شهر، بهره‌وران و استراتژی‌ها در بخش چارچوب نظری پژوهش آورده شدند. در این پژوهش ابتدا هویت شهر ارومیه در قسمت شناخت مورد کنکاش قرار گرفته و ویژگی‌های اصلی این شهر مشخص شده است. در مرحله بعد، تصویر شهر ارومیه در ذهن مردم مورد بررسی قرار گرفته که شامل تصور کلی مردم سایر شهرها، تصویر ذهنی گردشگران و نهایتاً تصویر ذهنی ساکنان از شهر می‌شود. با بررسی هویت و تصویر شهر ارومیه عوامل کلیدی و نیروهای پیشران آن مشخص شده‌اند که درواقع پایه و اساس برنامه‌ریزی سناریویی برای شهر هستند. در فصل آخر پژوهش، برندهای شهری مطلوب ارومیه استخراج و رتبه‌بندی شده‌ و سناریوهای آینده شهر ارومیه تبیین گشته اند.
    Abstract
    Recently, strategic planning is known as the most common type of planning for cities. But in today's world with all its complexities and Uncertainties it is important to consider different futures for an organization like the city. This necessity is answered through scenario planning. On the other hand, leading cities in the world have always used different approaches in order to progress. One of these modern approaches is city branding which many cities from India and China to Russia and England have employed this approach in order to improve their image. Nowadays, cities have been riding waves of city branding and each one is trying to surpass the other in this surfing. In this practical study, city branding approach Along with strategic planning is used for the growth and development of Urmia city. After studying literature and international experiences regarding city branding, important aspects of this subject, including identity of the city, city image, Stakeholders, and strategies are brought in the theoretical framework. In this study, the identity of Urmia city is discussed in the recognition Part and main features of this city are specified. Afterwards, Urmia City’s image has been studied through people’s minds including impression of people in other cities, tourists’ image and the image of the inhabitants. By studying the identity and image of Urmia city, Key factors and driving forces are determined which are the basis of scenario planning for the city. In the last chapter of the study, desired city brands of Urmia are obtained and ranked and future scenarios are explained