عنوان پایان‌نامه

حقیقت علم و چگونگی پیوند آن با عمل از دیدگاه قرآن و احادیث معصومان (ع)



    دانشجو در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "حقیقت علم و چگونگی پیوند آن با عمل از دیدگاه قرآن و احادیث معصومان (ع)" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81283;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81283
    تاریخ دفاع
    ۳۱ شهریور ۱۳۹۵

    طلب علم در اسلام واجب است. این علم بنابر آیات قرآن و احادیث معصومان (ع) ضمن منفعت اخروی، علم احکام، علم اخلاق و علم اعتقادات واجب را در بر می گیرد. از سوی دیگر از آنجا که هدف تحصیل این علوم نیل به مقام توحید است، علاوه بر فرا گرفتن این علوم باید به مفاد آن عمل کرد. در قرآن کریم و احادیث معصومان (ع) علم و عمل مقرون و همراه یکدیگر معرفی شده اند و علم را به دلیل آنکه هر عملی در انجامش به معرفت احتیاج دارد پیشوای عمل بر شمرده اند و از اخذ صرف یکی از دو مقوله علم و عمل و ترک دیگری بر حذر داشته اند و در کلامی جامع، عالم را تنها کسی معرفی نموده اند که عامل به معلومات خود باشد. اگر علم دین به طور کامل تحصیل و بدان عمل شود، حاصل آن به فعلیت رسیدن دو قوه عقل نظری و عقل عملی است که منجر می شود فرد از شناخت فکری رهنمون به شناخت شهودی شود و با قلب خود حقایق و باطن عالم را رؤیت کند. این مهم در انسان به دلیل برخورداری از بعد روحی که از عالم امر است محقق می شود، زیرا عالم امر بنابر آیات قرآن، باطن این عالم یا همان ملکوت و روح انسان با آن هم سنخ است. دلیل این که روح آدمی می تواند با باطن عالم ارتباط بر قرار کند، آن است که از روح الهی نشأت گرفته است و فطرت انسان بر اساس فطرت خداوند متعال خلق شده است و از این رو، آدمی با شناخت و معرفت به نفس خود می تواند مظهر اسماء حسنای الهی شود، آنچه در نهان آدمی به صورت بالقوه به ودیعه نهاده شده است و انسان می تواند با هدایت امام معصوم (ع) آن را فعلیت بخشد و در حضرت حق فانی شود و این همان غایت توحید است.
    Abstract
    Seeking knowledge is obligatory in Islam. This knowledge According to the Quran and the traditions of the Imams (pbut) is jurisprudence, ethics and beliefs. Studying this knowledge aims to achieve theosophy (tawhid). Therefore, in addition to studying the knowledge, its contents should be done. In the Holy Quran and the traditions of Imams (pbut) the knowledge and action have been introduced compeer together and knowledge is considered the leader of the deed because any practice needs the knowledge to be done. If the religion science be studied and practiced thoroughly, the result is the starting point for both practical and theoretical reason. It brings man from Intellectual knowledge to Intuitive knowledge and make him see the invisible universe or the Heaven (Malakut) with his heart, Because the human spirit is made of heaven (Malakut) and The human spirit originated from the Spirit of God (Allah), Hence, if a man knows himself, knows God and can be an appearance of God and man fade in God and This can be achieved only by guided Imam and this is the highest level of theosophy (tawhid).