طراحی مدل نگهداشت کارکنان دانشی در سازمان های رسانه ای
- رشته تحصیلی
- مدیریت رسانه
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 1347;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 79912;کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 1347;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 79912
- تاریخ دفاع
- ۱۷ مرداد ۱۳۹۵
- دانشجو
- فاطمه رزمی فردوی
- استاد راهنما
- سیدمهدی شریفی
- چکیده
- عصر دانایی محوری که در آن دانش به عنوان مهمترین سرمایه سازمان ها محسوب می شود، نیازمند رویکرد مدیریتی متفاوت نسبت به مسایل سازمان و کارکنان است. در این میان، با توجه به ماهیت سازمان های رسانه ای که تمرکز فعالیت ها بر کارهای دانشی است، اهمیت مقوله مدیریت دانش پررنگ تر می شود. فناوری اطلاعاتی و ارتباطی ، بخش گسترده ای از متون مدیریت دانش را به خود اختصاص داده اند، اما مسایل مربوط به کارکنان دانشی کمتر مورد توجه قرار گرفته است. حفظ و نگهداری این کارکنان و پرورش ظرفیت فکری و یادگیری این افراد نقش تعیین کننده ای در موفقیت و کسب مزیت رقابتی برای سازمان ها دارد. کارکنان دانشی سرمایه های فکری سازمان هستند و از این رو ماندگاری این افراد در سازمان میتواند بسیار مهم باشد. وجود خصوصیات و ویژگی های مشابه کارکنان رسانه ای با کارکنان دانشی، سازمان های رسانه ای را ملزم می دارد در پرورش و حفظ کارکنان دانشی خود بکوشند و سازمان را مجهز به امکانات تولید، اشاعه و حفظ دانش نمایند. نیروی انسانی موجود در هر جامعه عامل اساسی و تعیین کننده ای است که با شرکت مستقیم در تولید و خدمات یا به صورت اعمال تراوشات فکری در انواع فعالیت ها موجبات توسعه و پیشرفت اقتصادی و اجتماعی هر کشوری را فراهم می سازد. به عبارتی نیروی انسانی ماهر و کارآمد پر بهاترین و ارزنده ترین ثروت و دارایی هر کشوری است و بالطبع بسیاری از جوامع با وجود برخورداری از منابع طبیعی سرشار ، به دلیل فقدان نیروی انسانی متخصص و لایق توان استفاده از این مواهب الهی را ندارند و در نیل به توسعه مواجهه با مشکل می باشند و چه بسا کشورهایی که به رغم کمبود منابع طبیعی، در نتیجه داشتن نیروی انسانی کارآزموده و مناسب و متخصص با گامهای بلند و استوار مسیر توسعه و پیشرفت را طی کرده اند ، پر واضح است که پیشرفت و ترقی جوامع بشری محصول تفکر انسان های متخصص و کارآمد و خلاقی است که با ارائه ایده ها و خلاقیت های ذهنی خویش تسهیل کننده حیات انسان ها بوده اند. در این تحقیق با روش تحلیل محتوای کیفی به مولفه هایی رسیدیم که از روش تکنیک دلفی بعد از تدوین پرسشنامه ای و آزمون میانگین آن ها را مورد تایید یا عدم تایید قرار دادیم و در نهایت به پنج مولفه از جمله نظام پرداخت و جبران خدمات ( پرداخت رقابتی، برابری حقوق، مشوق های عملکردی )، ویژگی های سازمان ( حمایت سازمانی، وجهه سازمان، رسمیت، توسعه ارتباطات گروهی، مشارکت در اهداف تجاری )، ویژگی های شغل ( طراحی شغل چالشی، مشارکت در تصمیم گیری، یادگیری حین کار، استقلال کاری، زمان حضور منعطف ) و توسعه مسیر شغل ( اختیار در انتخاب مسیر شغلی، وجود مسیرهای شغلی مختلف، برنامه های آموزشی، کردش شغلی )و شوک های کاری ( برآورده نشدن انتظارات شغلی، کاهش شان و منزلت کار ) رسیدیم که با آن مدلی برای نگهداشت کارکنان دانشی در سازمان های رسانه ای طراحی شد.
- Abstract
- The knowledge-centered age, knowledge is considered as the most important organization asset, needs a different management approach than organization and staff issues. Among these, with respect to the media organization nature, in which the activities focus on knowledge issues, the importance of knowledge management is bolded. Similar characteristics and properties of media staff with knowledge staff make the media organizations try to grow and keep knowledge staff, the organization will be equipped by production facilities, distribution and keep the knowledge. Human force is a determinative and main factor which provides the development and economic and social progress with company which is offering production and service or brain storming in a variety of activities. In the other words, skilled and efficient human force is the most valuable asset of every country and potentially many countries which have many natural resources, because they do not have competent human force cannot use these sources, they face with problems when they want to progress. And also we have some countries which have a few natural resources, but too many skilled and suitable human forces and specialists who have passed the development and progress course with strong steps, it is clear that the development and progress of human life is the result of specialized , efficient and creative human thoughts who have revived human life with presenting intellectual ideas and challenges and to facilitate this way. The study along qualitative content analysis method has achieved some components ,Delfi technique after formulating the questionnaire and average test have been confirmed and have not been confirmed and finally we have had five components including payment system, service compensation (competitive payment, rights equality, performance incentives), organization properties (organizational support, organization repetition, formality, development of collective communications, participation in commercial goals)job properties (challenging job design, decision making participation, learning during work, work independence, flexible presence) and development of job course( selection of job course, different job courses, training plans, career flow) working shocks( not meeting the job expectations, prestige reduction) , a model has been designed for knowledge workers retention in media organizations.key words:Human resources, retention, desertion, knowledge worker, media organization.