عنوان پایاننامه
بررسی ویژگی های روانسنجی مقیاس نمره گذاری اوتیسم گیلیام ۳ مبتنی برDSM-۵
- رشته تحصیلی
- روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 1195;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77825;کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 1195;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77825
- تاریخ دفاع
- ۰۸ تیر ۱۳۹۵
- دانشجو
- صدف کیهانی
- استاد راهنما
- سعید حسن زاده
- چکیده
- در سال های اخیر تلاش هایی در زمینه تشخیص و درمان کودکان اتیستیک در ایران صورت گرفته است اما هنوز مراکز درمانی و تشخیصی ما از آزمون های معتبر و استاندارد با جامعه ایران، برخوردار نیستند. باتوجه به کاربرد گسترده مقیاس نمره گذاری اتیسم گیلیام و اصلاحات صورت گرفته در نسخه سوم آن، هدف از پژوهش حاضر ترجمه دقیق نسخه جدید گارز و بررسی روایی و اعتبار آن، می باشد. این مطالعه که از نوع آزمون سازی است، بر روی 105 کودک اتیستیک در گروه های سنی 6-3، 9-6 و 12-9 که برای درمان به مراکز اتیسم شهر تهران مراجعه کرده بودند، صورت گرفته است. این تعداد ازمیان کلیه مراجعه کنندگان به صورت تصادفی انتخاب شده اند. بررسی اعتبار مقیاس با استفاده از روش آزمون- بازآزمون و اعتبار بین مصححان انجام شد. بررسی روایی ملاک – پیش بین و روایی محتوای مقیاس نیز مورد توجه قرار گرفته و از طریق ضریب همبستگی پیرسون و آلفای کرونباخ محاسبه گردید و همچنین به بررسی روایی تشخیصی مقیاس پرداخته شد. یافته های این پژوهش نشانگر این است که، اعتبار زمانی هر یک از خرده مقیاس ها با استفاده از روش آزمون- بازآزمون، به ترتیب : 0/988، 0/981، 0/947، 0/947،0/927، 0/965 بدست آمد (0/01 > P ). اعتبار مصححان هر یک از خرده مقیاس ها با استفاده از ضرایب همبستگی پیرسون به ترتیب : 0/983، 0/974، 0/879، 0/926، 0/988، 0/999 بدست آمد که در سطح 0/01 > P معنادار می باشد. روایی ملاک – پیش بین و محتوا نیز، در سطح 0/01 > P ، قابل قبول است. در نتیجه ، مقیاس نمره گذاری اتیسم گیلیام – 3 ابزار تشخیصی مناسب با ویژگی های روان سنجی قابل قبول برای طیف اتیسم در جامعه هدف ایرانی خواهد بود.
- Abstract
- In recent years, efforts have been made in diagnosis and treat of autistic children in Iran. But, our therapeutic and diagnostic centers still don’t have standardized and validated tests by Iran. Due to the widely used of Gilliam Autism Rating Scale and reformation in third edition, the aim of the current study is to translate the new version of GARS accurately and evaluate the reliability and validity of this scale. This study is kind of Test constructions and a total of 105 autistic children aged 3-6,6-9 and 9-12 which had gone to autism centers of Tehran for treating, participated in this study. This group of participants were selected randomly. Test- retest reliability, inter-rater reliability and criterion-prediction and content-description validity of the scale were investigated.The results indicate that : The obtained test-retest reliability for each of the subscales was 0.988,0.981,0.947,0.947,0.972 and 0.965 ( p <0.01 ). Inter-rater reliability for each of the subscales with using the Pearson correlation coefficients was 0.983,0.974,0.879,0.926,0.998 and 0.999 ( p <0.01) and it was significantly correlated. criterion-prediction and content-description validity in the level of ( p <0.01 ) were appear acceptable. The findings of this investigation indicated that the Gilliam Autism Rating Scale-3 would be an appropriate diagnostic tool with acceptable psychometric properties for Autism Spectrum in Iranian society. Keywords : Psychometric, Gilliam Autism Rating Scale, Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders