عنوان پایان‌نامه

بررسی تاثیر سبک های یادگیری بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاهای دولتی تهران



    دانشجو در تاریخ ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی تاثیر سبک های یادگیری بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاهای دولتی تهران" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75265;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75265
    تاریخ دفاع
    ۱۸ مرداد ۱۳۹۵
    دانشجو
    علی کاظمی
    استاد راهنما
    مریم ناخدا

    هدف اصلی این پژوهش، تعیین تأثیر سبک های یادگیری بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه های دولتی تهران بود. این پژوهش از نظر هدف پژوهشی کاربردی، از نظر گردآوری داده ها، از نوع توصیفی- پیمایشی و به شیوه همبستگی انجام شده است. برای گردآوری داده‌ها، از پرسشنامه سبک های یادگیری کلب استفاده شده است و برای سنجش پیشرفت تحصیلی، معدل کل دانشجویان مد نظر بوده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان دختر و پسر رشته علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه های دولتی شهر تهران در دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد در سال تحصیلی 95-94 بودند که با استفاده از نمونه-گیری طبقه ای تصادفی 199 نفر در پژوهش حاضر شرکت کردند. داده های حاصل از پژوهش با استفاده از نرم افزارآماری اس پی اس اس و آمارهای توصیفی و استنباطی انجام شده است. یافته های پژوهش نشان داد، شیوه یادگیری غالب دانشجویان تجربه عینی و سبک یادگیری غالب دانشجویان واگرا و انطباق یابنده بود. رابطه ای بین مقطع تحصیلی و جنسیت با سبک های یادگیری دانشجویان علم اطلاعات و دانش شناسی وجود نداشت. از بین شیوه های یادگیری کلب فقط شیوه آزمایشگری فعال با پیشرفت تحصیلی دانشجویان علم اطلاعات و دانش شناسی رابطه (معکوس) داشت. بین هیچ یک از سبک های یادگیری (همگرا، واگرا، جذب کننده و انطباق یابنده) و پیشرفت تحصیلی دانشجویان رابطه معناداری وجود نداشت. شیوه های یادگیری، 9 درصد متغیر وابسته پیشرفت تحصیلی را پیش بینی می کردند و مشاهده تأملی و آزمایشگری فعال در پیش بینی پیشرفت تحصیلی دارای سهم معنی دار بودند. سبک های یادگیری در مجموع 9 درصد متغیر وابسته پیشرفت تحصیلی دانشجویان را پیش بینی می کردند. اما هیچ کدام از سبک های یادگیری به تنهایی در پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانشجویان سهم معنادار نداشتند. کلیدواژه ها: سبک های یادگیری، سبک یادگیری کلب، شیوه های یادگیری کلب، علم اطلاعات و دانش شناسی.
    Abstract
    Abstract The main purpose of this study is determine the effect of Kolb's learning styles on educational performance of Knowledge and Information Science students at state universities in Tehran. It is of a descriptive-survey type and is practically oriented. For data collection, Kolb's learning styles questionnaire is used and students GPA is considered to measure educational performance. The statistical population comprises of all male and female of Knowledge and Information Science’ undergraduate and graduate academic students state universities in Tehran in 94-95 school year of which 199were selected as sample volume using stratified random sampling technique. Spss statistical software and descriptive and inferential statistics were used for data analysis. The results of the study showed that that students preferred learning approach is concrete experience and the students preferred learning style is diverging and accommodating. Relationship between the educational level and gender with learning styles of Knowledge and Information Science’ students did not exist. Of Kolb's learning approaches, only active experimentation related with students' educational performance of Knowledge and Information Science (inverse).There is not relation Between learning styles (Converger, Diverger, Assimilator, Accommodator) and educational performance. Learning approaches predicts 7 percent of the educational performance dependent variable. Reflective observation and active experimentation has a significant contribution in predicting academic performance. Learning styles Overall predicts 9 percent of the educational performance dependent variable of student. But none of learning styles alone do not have meaningful contribution in predicting educational performance of students. Keywords: learning styles, Kolb's learning style, Kolb's learning approaches, Knowledge and Information Science