عنوان پایان‌نامه

آهنگسازی و اجرا در دستگاه همایون و نگاهی به اقسام جواب در آواز در موسیقی ایرانی (بررسی آوانگاری موردی جواب آوازهای مجموعه نوا مرکب خوانی)




    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11370;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75605;کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11370;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75605
    تاریخ دفاع
    ۲۰ تیر ۱۳۹۵

    پژوهش حاضر می‌کوشد تا در وهله‌ی نخست با معرفیِ گونه‌هایِ جواب‌ آواز و نام‌گذاری هر بخش با بهره‌مندی از اصطلاحات رایج میان اهالی موسیقی و آمیزه‌ای از نامِ بعضی گونه‌های جواب ‌آواز با فرم و اسامی برخی قالب‌های شعری در ادبیات ‌فارسی و همچنین بررسی عوامل مؤثر در یک همراهی ساز و آواز، به نحوی سهل‌الوصول و در عین حال آموزش‌محور، ابعاد و زوایای مختلفی از همنوائی‌های ساز و آواز را برای مخاطب خود به نمایش بگذارد. سپس در فصل مطالعه‌ی موردی، بر آن است تا با تمرکز بر روی نمونه‌ای مترآزاد و در عین حال مرکب در موسیقی کلاسیک ایرانی، علاوه بر نگرش تحلیلی بر کل اثر از ابعاد و زوایای گوناگون که شامل بررسی‌های مدال، فرمال، تلفیق شعر و موسیقی می‌شود، برای نخستین بار وجه تمایز و موضع مدال هرگوشه بر حسب دو نگرش آنالیز (1- متعارف ردیف و 2- نامتعارف ردیف)، را مطرح نموده و مورد بررسی قرار دهد. همچنین نگارنده، پس از ارائه‌ی توضیحات درباره‌ی پیشینه و ویژگی‌های مرکب‌پردازی در حوزه‌ی موسیقی ایرانی، عربی و ترکی، انواع مدگردی در موسیقی ایرانی را با مد نظر قرار دادن نسبتِ فاصله‌ی مدلاسیون با (‌1- محور شاهد و ‌2- دانگِ هر مد قبل و بعد «نسبت بین فواصل» اجرائی در چرخه‌ها‌ی مدال)، به چهار قسم مرکب (1- مرکب ثابت،‌2- مرکب نزدیک،‌3- مرکب میانی،‌4- مرکب دور) بخش‌بندی و نام‌گذاری نموده و تحقق این فرضیه را در مصداقی تمام عیار همچون ساز و آوازهای مجموعه‌ی نوا (مرکب‌خوانی) به اثبات رسانیده است
    Abstract
    This study firstly tries to exhibit different perspectives and dimensions of accompaniment between instruments and vocalist in Saz-o Avaz, in an easy, yet educational way, by introducing different kinds of Javab-e Avaz and naming every part, using phrases that are utilized by musicians and combining names of different kinds of Javab-e Avaz and names of some poem formats in Persian literature and analyzing effective factors of this accompaniment. Then in the analyzing of the data part, with a free metric example which was also “Morakkab”, in addition to an analytic review of the whole piece including modal, formal and combination of poem and music and etc... for the first time by according to analysis of every Gusheh, in and out of the Dastgah, difference and modal locality of them will be studied. Also, after presenting explanations about history and features of “Morakkab Pardazi” in Persian, Arabic and Turkish music, by considering the interval between the modulation and 1- Shahed circle 2- every modes tetra-chord, before and after a performance in modal circles (relation between intervals) different types of modulation in Persian classic music will be divided into four kinds of Morakkab and will be named (1- stable 2- near 3- middle 4- distant) and substantiation of this hypothesis will be proven by a perfect example such as Saz-o Avaz parts of Nava Morakkab Khani album.