کنسرتو برای پیانو و ارکستر زهی
- رشته تحصیلی
- آهنگسازی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11504;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77254;کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11504;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77254
- تاریخ دفاع
- ۲۶ تیر ۱۳۹۵
- دانشجو
- ادیب قربانی
- استاد راهنما
- امین هنرمند
- چکیده
- هدف از نگارش قطعهی پیش رو بانام کنسرتو برای پیانو و ارکستر زهی به انجام رساندن بخشی از تحقیقاتی جامع در قالب آهنگسازی و به هدف دستیابی به توانایی لازم برای نگارش صحیح و درعینحال نوین برای ساز پیانو در تلفیق با ساز یا سازهای دیگر است. این کنسرتو پیانو از دیدگاه فرم بسیار به فرم دورههای قبل خود نزدیک است؛ موومان اول این کنسرتو همانطور که در عموم کنسرتو پیانوها مرسوم است، بر اساس فرم سونات نوشتهشده و موومان دوم در فرم ABA’ . موومان آخر این قطعه هم به شیوهی سنتی بافرم روندو سازمان گرفته است. همچنین یکی از دغدغههای اصلی قطعه ایجاد بافتهای گوناگون و نو، بارنگ آمیزیهای شکلگرفته میان پیانو و سازهای زهی است. این قطعه ازلحاظ هارمونی و ترکیبات ملودیک تحت تأثیر ژانر تنال آزاد و موسیقی سنتی ایران است. الهام گرفتن از فواصل موجود در گوشه های مختلف موسیقی ایرانی و خطوط ریتمیک موجود در آن ها، از مشخصه های این قطعه محسوب می شود.
- Abstract
- Abstract The aim of composing the present musical piece, Concerto for Piano and String Orchestra, was to complete a part of a greater and comprehensive study on musical forms on the one hand, and mastering the skill required for correct and modern composition for piano in combination with other instrument(s), on the other hand. As far as form is concerned, this piece is highly similar to the conventional forms of preceding eras. As with many piano concertos, the first movement was composed in sonata form, while the second movement was composed in ABA? form. Conventionally, the last movement was composed as rondo. One of the main concerns in this concerto was to make use of various modern textures along with different tonal colors formed between piano and string instruments. In terms of harmony and melodic combinations, the piece was influenced by free tonal genre and Iranian traditional music. One of the distinguishing characteristics of this piece is that it was inspired by the intervals and rhythmic patterns defined in various Iranian tunes.