عنوان پایان‌نامه

تحلیل میزان یکپارچگی حمل و نقل وکابری زمین در راستای دستیابی به دسترسی خدمات عمومی پایدار، مورد مطالعاتی: شهر قزوین



    دانشجو در تاریخ ۲۹ تیر ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تحلیل میزان یکپارچگی حمل و نقل وکابری زمین در راستای دستیابی به دسترسی خدمات عمومی پایدار، مورد مطالعاتی: شهر قزوین" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    برنامه ریزی شهری
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11539;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77554;کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11539;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77554
    تاریخ دفاع
    ۲۹ تیر ۱۳۹۵
    استاد راهنما
    فرشاد نوریان

    بر اثر توسعه پراکنده شهرها،الگوی سازمان فضایی شهر و ساختار آن دگرگون شده و موجب ازبین رفتن ساختار واحد در کل شهر و تمرکز نامعقول و نامناسب امکانات و خدمات در بخش های مختلف شهر شده و محرومیت های اجتماعی و فضایی را سبب شده است. شهر قزوین به عنوان مرکز استان قزوین تحولات زیادی را طی دوره های مختلف در خود دیده است که تغییرات بنیادین در ساز و کارهای شهر و به دنبال آن نیازهای شهروندان در پی داشته است و به نطر می رسد بحث دسترسی های شهری را با چالش مواجه کرده است.از این رو در این پژوهش حاضر با طرح سوالاتی همچون تاثیر ساختار فضایی بر محرومیت اجتماعی و ارتباط میان کاربری ها و دسترسی و محرومیت اجتماعی با استفاده از روش چیدمان فضا و دو نرم افزار DEPTHMAP و Arc GIS به پاسخ سوالات دست یافت. با استفاده از روش چیدمان فضا محور بندی فضاهای شهری را از منظر دسترسی به فرصت ها و محرومیت های اجتماعی مورد تحلیل قرار داده و محورهای با ارزش که دارای بیشترین حجم ارتباطات و حضور هستند را مشخص کرده و سپس در نرم افزار Arc GIS و همپوشانی لایه های آن با نواحی محروم میزان محرومیت های اجتماعی حاصل از عدم انسجام ساختار فضایی مشخص گردیده است.همچنین با مطالعات صورت گرفته شاخص های مرتبط با کاربری،دسترسی و محرومیت اجتماعی استراخ شده و با استفاده از نرم افزار Arc GIS شعاع دسترسی ها و نواحی تحت پوشش کاربری های شامل آموزشی،درمانی،ورزشی،فضای سبز و ایستگاه حمل و نقل عمومی مشخص گردید و با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی ( AHP) و امتیاز دهی به شاخص ها و همپوشانی آن ها به ترتیب اولویت ،محلات محروم از نظر دسترسی شناسایی شدند. پایان نامه حاضر در شش فصل کلیات پژوهش،مبانی نظری،روش شناسی،شناخت محدوده مورد مطالعه،تحلیل یافته ها و در نهایت جمع بندی و ارائه ی راهکارهای برنامه ریزی تدوین شده است. راهکارهای برنامه ریزی با تاکید بر بافت تاریخی و فرسوده شهر و گاها نسبت به کل شهر قزوین تدوین شده است.
    Abstract
    As a result of urban sprawl, spatial organization of the city and its structure has been transformed which caused removing the integration of the entire city, and also irrational and inappropriate facilities and services in different parts of the city, and social and spatial exclusion. As the capital city of Qazvin province, the city of Qazvin has seen many changes during different periods of time, through which fundamental changes happened in the mechanisms of the city, followed by the needs of citizens and it seems that the urban access has been challenged. The study aims to answer the question: "What is the relationship between the land use, urban access and social exclusion in Qazvin?” Main goals of the study are Identifying indicators related to land use and the effective access to social exclusion; Identifying deprived areas of Historical Texture of Qazvin Based on the indicators obtained and Planning for the historic fabric of Qazvin to improve urban land use and access resulting from social exclusion mitigation, using Space Syntax and two soft wares, ARC GIS & DEPTHMAP. Axis of urban spaces have been analyzed in terms of accessing to the opportunities and social exclusion, valuable axis have been identified with the highest volume of communication and presence. After that, overlapping of the layers and inclusive areas determined the social inclusion caused by incoherence spatial structure, the indicators related to the land use, urban access and social exclusion has been extracted, areas covered by the original land uses (Services include education, health, sports, green spaces and public transport stations) has been found using ARC GIS software. Then, disadvantaged areas in terms of access have been identified using the Analytic Hierarchy Process (AHP), rating the indicators and overlapping them in order of priority. The results of the study indicate that one of the factors affecting the existence of social exclusion in the city of Qazvin is the lack of interaction between urban land uses and appropriate accessibility. Finally, the planning strategies have been developed with an emphasis on the historical context of the city and to the entire city of Qazvin. Keywords: land use, transportation, access, social exclusion, Space syntax method, the city of Qazvin.