طراحی الگوی سیاست گذاری آموزش سواد رسانه ای نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی کشور
- رشته تحصیلی
- مدیریت رسانه
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78750;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78750
- تاریخ دفاع
- ۰۴ دی ۱۳۹۵
- دانشجو
- سجاد کرمی نامیوندی
- استاد راهنما
- سیدمهدی شریفی
- چکیده
- سازمان آموزش و پرورش به عنوان رسمی ترین و عمومی ترین سازمان آموزشی یک کشور عمل می کند. در دنیای رسانه ای شده عصر حاضر، سیاستگذاری آموزش سواد رسانهای توسط این نهاد، در کشورهای پیشرو در عرصه آموزش سواد رسانه ای مانند "فنلاند" مورد توجه قرار گرفته است. آموزش و پرورش کشور ایران نیز با چاپ کتاب تفکر و سواد رسانه ای به این عرصه ورود پیدا کرده است. براین اساس لازم است در فرآیند اجرای آن دقت بیشتری داشت. تحقیقات صورت گرفته نشان میدهد، سطح سواد رسانه ای بین نوجوانان ایرانی در سطح قابل قبولی قرار ندارد. هدف پژوهش حاضر سیاست گذاری صحیح آموزش سواد رسانه ای در سازمان آموزش و پرورش است. جامعه آماری پژوهش، خبرگان حوزه سواد رسانه ای است. داده ها براساس مصاحبه نیمه ساختاریافته گردآوری شدند تا آنجایی که اشباع نظری حاصل شود. روش پژوهش تحلیل تم است. یافته ها نشان می دهند که پس از تعیین مولفه های سیاست گذاری آموزش سواد رسانه ای متغیرهای 1) آموزش سواد رسانه ای، 2) توسعه نیروی انسانی، و 3) نهادهای نظارتی و اجرایی در ارتقای آموزش سواد رسانه ای نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی کشور موثر هستند.
- Abstract
- The most formal and public education organization as a state educational agency operates. In today's world of contemporary media, media literacy education policy by the institution, the leading countries in the field of media literacy education as "Finland" is taken into consideration. Research shows Iranian media literacy, media literacy among young people is not at an acceptable level. The coaches and teachers should increase their level of media literacy. The aim of this study is correct media literacy education policy of the organization is education. The population of the experts in the field of media literacy. Data were collected by semi-structured interviews as far as theoretical saturation is achieved. The study analyzed theme. Results show that after determining components of media literacy education policy variables: 1) media literacy education, 2) human resource development, and 3) regulatory and administrative bodies in promoting media literacy education and the formal education system effective public. Keywords: Media Literacy, Media literacy education, Formal education system and public, Policy maker, Pattern