نیاز سنجی آموزشی سازمان های مردم نهاد در توسعه کشاورزی (مطالعه موردی باشگاه کشاورزان جوان خراسان رضوی
- رشته تحصیلی
- جغرافیا و برنامه ریزی روستایی - اقتصاد فضا
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده جغرافیا شماره ثبت: 2144;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75535;کتابخانه دانشکده جغرافیا شماره ثبت: 2144;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75535
- تاریخ دفاع
- ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
- دانشجو
- بهمن ملکشاهی
- استاد راهنما
- محمدرضا رضوانی
- چکیده
- سازمان های مردم نهاد، نهادی نوپا در روستا محسوب می شوند که می توانند در زمینه های مختلف به توسعه روستایی کمک کنند. این سازمان ها می توانند در ارائه خدمات، تسهیل کنندگی و مشارکت در روستا نقش داشته باشند. هدف کلی این تحقیق شناخت نیازهای آموزشی مرتبط با توسعه کشاورزی سازمان های مردم نهاد فعال در روستاهاست. این تحقیق در مرحله اول درصدد استخراج تعدادی از شاخص های تاثیر گذار در توسعه کشاورزی از طریق مطالعه فعالیت های سازمان های مردم نهاد در زمینه کشاورزی است به همین دلیل عمده شاخص های استخراج شده مربوط به تحقیقاتی بود که یا نیازهای آموزشی سازمان های مردم نهاد مشابه دیگر را استخراج کرده بودند، یا موضوع آنها در مورد فعالیت های سازمان های مردم نهادی بود که در حوزه کشاورزی فعالیت می کنند؛ همچنین با توجه به اینکه این تحقیق در یک تقسیم بندی کلی جزو تحقیقات کمی محسوب می شد، سعی شد که ابزار گردآوری اطلاعات، مدل مورد استفاده و ابزارهای تجزیه تحلیل داده هماهنگی لازم را داشته تا ساختار کلی تحقیق حفظ شود. جامعه آماری تحقیق دبیران و اعضا فعال باشگاه کشاورزان جوان در سطح روستاهای استان خراسان رضوی است. تعداد روستاهایی که دارای دفتر و شعبه ای از باشگاه کشاورزان جوان در این استان می باشند حدود 85 روستا است.با توجه به اینکه جامعه آماری تحقیق محدود می باشند از روش های برآورد حجم نمونه و روش های نمونه گیری استفاده نشده است و تمامی دبیران و اعضا فعال 25 روستای فعال در باشگاه کشاورزان جوان مورد مطالعه قرار گرفته است. لازم به ذکر است که از بین 85 روستایی که باشگاه کشاورزان جوان در آنها دارای دفتر است، 25 روستا فعال هستند و تعداد دبیران و اعضای فعال آنها 101 نفر است که تمام آنها مورد پرسش واقع شده اند. شاخص های کلی این تحقیق و مولفه هایی که استخراج شدند، عبارت بود از: "آشنایی با علوم، رویکردها و الگوهای نوین کشاورزی"، "جذب سرمایه گذاری و دریافت منابع خرد مالی"، "آشنایی با تکنولوژی های نوین کشاورزی"، "آشنایی با آب و هواشناسی و کاهش تاثیر مخاطرات در کشاورزی"، "بازاریابی محصولات کشاورزی"، "آشنایی با قوانین و مقررات مربوط به کشاورزی"، "مدیریت منابع آب و خاک".مدل مورد استفاده نیز با توجه به ماهیت تحقیق مدل ارزیابی نیاز بوریچ است که در این مدل بر اساس تعریف نیاز، فاصله بین وضعیت موجود و وضعیت مطلوب، به وسیله تفاوت نمره ی "اهمیت" و "دانش و توانایی" به دست آمده و بدینوسیله نیازهای پاسخگویان مشخص می شود. نیازهایی بالاترین اولویت را خواهند داشت که اهمیت آنها زیاد و مهارت افراد در آن زمینه کم باشد. نتایج نشان می دهد که شاخص "آگاهی در مورد آینده بازار محصولات کشاورزی" با نمره 9.25 در اولویت اول در بین نیازهای آموزشی قرار دارد و شاخص های "آشنایی با روش های اکولوژیکال (غیرآسیب زننده به محیط و منابع) در کنترل آفات محصولات کشاورزی" با نمره 9.06، "آشنایی با قوانین، مقررات و سیاست های دولت در مورد کشاورزی" با نمره 8.80، "آشنایی با روش های استاندارد سازی محصولات کشاورزی" با نمره 8.73، و "آشنایی با فناوری های جدید کشاورزی" با نمره 8.39 به ترتیب در اولویت های دوم تا پنجم قرار دارند.
- Abstract
- NGOs, new institutions are in rural areas that can contribute to rural development in various fields. These organizations can play a role in providing services, facilitators and participation in village. The purpose of this study was to identify training needs associated with the development of agriculture, non-governmental organizations active in rural areas. This research is firstly to try to extract a number of factors influence the development of agriculture through the activities of NGOs in the field of agriculture. That's why major mining index was related to research or training needs of other NGOs were extracted,Or subject them about the activities of NGOs that are active in the field of agriculture. Also, given that, in a general classification of the study was a quantitative research, We tried to collect data and analyze the data models and tools necessary coordination has to be preserved the overall structure research.The study population, responsible and active member of Young Farmers Club villages in Khorasan Razavi province.The number of villages where an office and a branch of the Young Farmers Club are about 85 villages in the province. Given that the The study population are limited sample size and sampling techniques have been used and all the responsible and active members active in the Young Farmers Club 25 villages have been studied. It should be noted that among 85 young farmers in their village club has offices, 25 villages are active And the number of the responsible and active member of 101 people, all of which have been questioned. Indicators of this study and the components that were extracted, include: " Recognition to Science, approaches and new patterns of agriculture","Attract investment and Financial wisdom resources", "Recognition of new agricultural technologies", "knowledge to Climatology and reduce the impact of disasters in agriculture","marketing of agricultural products", "Introduction to laws and regulations related to agriculture", "Management of water and soil resources. The model used is also given the nature of the needs assessment Borich,The model is based on defined needs, the gap between current and desired status, by scores of "importance" and "knowledge and ability" obtained and response requirements defined hereby. There will be a the importance of the highest priority needs and skills in the field is low. The results show that the index of "knowledge about future market of agricultural products" with 9.25 score in between training needs is the first priority and indicators "Understanding the ecological methods of pest control products in agriculture" with a score of 9.06, "Understanding the laws, regulations and government policies on agriculture" with a score of 8.80, "Introduction to standard methods of agricultural production" with a score of 8.73 , and "Introduction to new agricultural technologies" with the score 8:39 into the second and fifth priorities are.