عنوان پایاننامه
بینابینیت در عکاسی ع: در کنار عکاسی ایران
- رشته تحصیلی
- عکاسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11616;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78761;کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11616;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78761
- تاریخ دفاع
- ۱۴ تیر ۱۳۹۵
- دانشجو
- میلاد پروز
- استاد راهنما
- مهرداد نجم آبادی
- چکیده
- از دهه ی 70 میلادی، شاهد حضور پررنگ تر آثاری هنری هستیم که به راحتی نمی توان آن ها را متعلق به رسانه ای خاص دانست و به وضوح کم رنگ شدن مفهوم رسانه ی خاص گرینبرگ را در هنر این دوران مشاهده می کنیم. در همین راستا، سبک ها نیز در هم تنیده می شوند و مانند قبل مرز مشخصی ندارند. حتی موضوع اثر هم شامل عدم قطعیت و عدم وضوح هستند. این رویکردها که از آن به بینابینیت یاد شده، به شکلی برجسته در عرصه ی عکاسی هنری هم رخ داده است. ورود این جریانات به کشور ما تدقیق بیشتر در هنر معاصر را ضروری ساخته و پرداختن مجدد به تعاریف گذشته را می طلبد. پرداختن به چرایی و چگونگی این موضوعات، در جهت امکان تحلیل های متعاقب، قدم اول است. در این پژوهش ابتدا مطالبی درباره ی بینابینی بودن در عرصه هایی متفاوت از هنر، بیان می شود. تلاش این قسمت، توضیح به کارگیری این مفهوم در سایر زمینه ها است. در ادامه و در عالم هنر، به تحلیل مفاهیمی که در راه رسیدن به این وضعیت بینابین موثر بوده اند، پرداخته می شود. مفاهیمی که دارای نزدیکی و شباهت با موضوع بحث است. موضوعاتی چون پست مدرنیسم به عنوان بستر رویکردهای نوین، بینامتنیت به عنوان موضوعی که دارای همپوشانی های فراوان با بینابینیت است و همچنین چندرسانه ای به عنوان راهی موثر در فرا رفتن از مرزبندی ها، مورد بررسی قرار می گیرند. در بخش اصلی این متن با ترکیب و تحلیل موضوعات مورد پژوهش، سعی می شود به تعریف و چیستی بینابینیت پرداخته شود، به ویژگی ها و انواع آن توجه شود. بینارسانه، بینابینی بودن سبک و ژانر، عدم قطعیت در موضوع و ایده، به عنوان سه بخش اصلی آن تفسیر می شوند. در پی آن، این موضوع را از دریچه ی عکاسی نگاه می کنیم. مباحثی تحت عنوان عکاسی گسترده که با شکستن مرزهای رسانه، سبک و ژانر و ... به عنوان بخش مهمی از عکاسی معاصر مطرح است، بیان می شود. در انتها با مروری بر چند اثر از نمایشگاه بینابینیت (مکانی که اولین بار این واژه استفاده شد) و بررسی مطالب مطرح شده در درون این آثار، این پژوهش پایان می پذیرد. لازم به ذکر است، تبیین چرایی های بینابینیت در رساله به مفهوم تایید آثار بی شماری که دراین زمینه خلق می شوند نیست.
- Abstract
- Since 1970s, there are an increasing number of works of art which cannot be assigned to one particular media genre and we are seeing that Greenberg’s concept of specific media in arts is fading out. Therefore, the styles are overlapped and there is no particular border between them, like before. Even the subject of the work is also subject to uncertainty and lack of clarity. These approaches known as in-betweenness have appeared significantly in artistic photography. Arrival of such trends in our country requires more scrutiny of the contemporary arts and revising the previous definitions. The first step is to look at the reasons and manner of such topics, for later analyses. Through the present study we first present some discussions of in-betweenness in several fields of art. This section tries to explain the application of the concept in other fields. Following that and in Arts World, we will analyze the concepts effective in reaching such an in-between condition. Concepts which are close and identical to our subject of discussion. Topics such as post-modernism as a headstone for modern approaches, inter-textuality as a subject with lots of overlaps with in-betweenness and also multimedia as an effective way to go beyond the classifications, will be discussed. In the main section, the focus is on defining in-betweenness and discussing its features and types, through analyzing the topics of the study. Intermedia, in-betweenness of style and genre, uncertainty in subject and idea are considered as its major three sections. After that we will go through this subject from photography point of view. Topics like wide photography which has broken the borders of media, style and genre and etc., and plays a major role in contemporary photography, will be discussed. Finally, we will review some works from InBetweenness exhibition (where the term was first used) and evaluate the content presented 146 within these works. It is necessary to mention that clarification of reasons of in-betweeness here does not approve many works created in this field. Keywords: In-betweenness, In-between, Multimedia, Intermedia, Inter-textuality, Postmodernism, Photography.