عنوان پایان‌نامه

پژوهشی در تعامل تصویرسازی و طراحی بسته بندی ع: طراحی و تصویرسازی یک مجموعه بسته بندی با بهره گیری از پژوهش های بخش نظری



    دانشجو در تاریخ ۱۲ تیر ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "پژوهشی در تعامل تصویرسازی و طراحی بسته بندی ع: طراحی و تصویرسازی یک مجموعه بسته بندی با بهره گیری از پژوهش های بخش نظری" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    تصویرسازی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11661;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 79371;کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11661;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 79371
    تاریخ دفاع
    ۱۲ تیر ۱۳۹۵

    پژوهش پیش رو بر آن است تا به جایگاه و اهمیت تصویرسازی در تاثیرگذاری بر کیفیت بسته‌بندی محصولات مختلف بپردازد. در ابتدا فواید و کارکردهای بسته‌بندی و عناصر ساختاری و طراحی آن، معرفی شده و در ادامه با نگاهی به تصویرسازی و انواع آن، به بررسی جایگاه تصویرسازی در بسته‌بندی و امکانات متقابل آن‌ها پرداخته خواهد شد. همچنین بر اساس منابع تصویری گردآوری شده، به پرکاربردترین تکنیک‌ها و سبک‌های تصویرسازی در بسته‌بندی اشاره شده است. سپس با دسته‌بندی و تحلیل نمونه‌های بسته‌بندی جمع‌آوری شده از سراسر دنیا، روش‌های گوناگون استفاده از تصویرسازی در طراحی بسته‌بندی استخراج شده است. در این پژوهش حدود 500 بسته‌بندی از کشورهای مختلف جهان و 100 بسته‌بندی از ایران که بین سال‌های 2010 تا 2016 پدید آمده‌اند، مورد بررسی قرار گرفته و ده روش مختلف برای استفاده از تصویرسازی در بسته‌بندی معرفی گردیده است. همچنین ضمن بررسی آثار گردآوری شده از لحاظ مخاطب، نوع محصول و سبک تصویرسازی، نمودار آماری در رابطه با هر بخش ارائه شده است. بر اساس تحقیقات، مخاطب 63% از بسته‌های تصویرسازی شده جوانان، 53.7% آثار مربوط به محصولات غذایی و 48.5% از کل بسته‌ها نیز به سبک هنر کارتونی و طنزآمیز بوده است. همچنین استفاده از شیوه روایتگری در تصویرسازی نیز با 21.5% بیشترین روش مورد استفاده بوده است. در آخر نیز به طور اجمالی، به وضعیت و تحولات طراحی بسته‌بندی در ایران پرداخته شده است. در ایران نیز مخاطب بیشتر آثار جوانان (51%) بوده و حجم عمده بسته‌ها به محصولات غذایی (62%) اختصاص داشته است. اغلب بسته‌ها نیز به شیوه هنر کارتونی (46%) و با تصویرسازی محتویات داخل بسته (30%) طراحی شده‌اند
    Abstract
    This thesis investigates and visualization applications and its place in design packages.First look at the benefits and functions of structural elements and design of packaging and graphic.Then look at the illustration and its variants, the illustration position in the packaging and their mutual possibilities to be explored. As well as the most widely used illustration techniques and styles are mentioned on the packaging. The classification and analysis of packaging samples collected from around the world, using various methods of visualization in the design package is extracted. In this study, 500 packages of different countries and 100 packages from Iran have emerged between 2010 and 2016, is studied And ten different ways to use illustration in packaging has been introduced. Also works gathered from the audience, product type, style and method of using illustration and statistical charts provided in respect of each section. According to research, 63% of the packages illustrated audience were youngster, 53.7% related to food products and 48.5% of the total works has been humorous and cartoon art style. Use of Narrative Style illustration method has been used the most by 21.5%. Finally, the state of packaging and design developments in Iran are discussed. In Iran, most of the audience were youngster (51%) and bulk packages of food (62%) has been allocated.Most packages style are cartoon art (46%) and illustrated based on contents of the package (30%). Packaging Design, Illustration, Graphic Design.