عنوان پایاننامه
پژوهشی در منظره نگاری در عکاسی ایران ع:زمین: منظره معاصر
- رشته تحصیلی
- عکاسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11450;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76336;کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11450;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76336
- تاریخ دفاع
- ۰۵ تیر ۱۳۹۵
- دانشجو
- آزاده اوجی
- استاد راهنما
- مهران مهاجر, مهرداد نجم آبادی
- چکیده
- چکیده تصویر منظره در قالب نظام بازنمایی برآمده از پرسپکتیو غربی، علی¬رغم نبود سنت زیبایی¬شناختی و مفهوم غربی آن، در بستر ایران قاجاری در حالی تولید می¬شود که برآمده از تاثیرپذیری از مناظر عکاسان غربی و تجارب بومی و تاریخمند خود می¬باشد. مناظری که به لحاظ ساختاری در قیاس با منظره¬پردازی¬های موجود در سنت تصویرگری ایران، دارای استقلال غیرقابل انکاری است. حجم وزین این دسته از تصاویر که به صورت داده¬هایی خام هنوز مورد بررسی قرار نگرفته¬اند، ضرورت طبقه¬بندی و تأمل در این تجربه نخستین را در شکل¬گیری تاریخ عکاسی منظره ایران دوچندان می¬کند. پرسش¬های بنیادینی در رابطه با مناظر تولیدشده در این دوره تاریخی مطرح است که واکاوی در آن¬ها سبب¬¬ساز تولید مناظری خودآگاهانه و هوشمندانه¬تر در حوزه عکاسی معاصر خواهد بود. پژوهش حاضر با هدف گرد¬آوری و دسته¬بندی داده¬های اولیه و با رویکردی توصیفی– تحلیلی به بررسی حداکثر منابع تصویریِ در دسترس در حوزه عکس منظره دوره قاجار می¬پردازد. در نگارش این رساله از روش استقرایی استفاده شده، از این رو به گردآوری اطلاعات تصویری و مکتوب، توصیف، ارزیابی و تحلیل آن¬ها مرحله به مرحله پرداخته خواهد شد. شیوه جمع آوری اطلاعات از طریق روش کتابخانه¬ای و اسنادی است. در این پژوهش پس از تبیین مفهوم منظره و مصداق¬های آن، با توجه به محوریت موضوعی زمین و محیط پیرامون در عکس¬های موجود نمونه¬هایی به عنوان عکس منظره انتخاب شدند. مناظر موجود در الگویی پیشنهادی مبنی بر تفاوت¬های موضوعی در سه دسته¬ی مناظر مکان¬نگارانه، مناظر وقایع¬نگارانه و مناظرطبیعی قابل طبقه¬بندی بودند. در دسته مناظر مکان¬نگارانه شاهد مکان¬مند و متعین شدن جای¬جای قلمرو پادشاهی در قالب عکس منظره هستیم که منجر به رؤیت¬پذیری سرزمین و گستره تحت تسلط برای مخاطب محوری آن یعنی قدرت سیاسی می¬گردد. از سوی دیگر اولین تجارب زیبایی¬شناختی و حض بصری از منظره در قالب تصویری دوبعدی و واقع¬نما در دو دسته مناظر وقایع¬نگارانه و طبیعی فراهم می¬آید که بواسطه شرح¬عکس¬ها قادر به بازیابی و بررسی این تجربه نخستین توسط عکاس قاجاری یا مخاطب محوری آن¬ها هستیم. در مجموع بررسی عکس¬های منظره دوره قاجار حکایت از پیوند این تصاویر با قدرت مرکزی چه در سطح تولید و چه به عنوان مخاطب محوری دارد. علی¬رغم وجود شواهد کمرنگ اما موجود تصویر منظره در عرصه اجتماعی، مفهوم منظره هم در قالب تجربه ملموس آن و هم به صورت بازنمایی تصویری در عرصه عمومی معنادار نمی¬نماید. پژوهش حاضر با توجه به خلاء تاریخ مکتوب در حوزه منظره¬نگاری در عکاسی ایران، انجام بررسی¬های بنیادی و طبقه¬بندی داده¬های موجود در دوره¬های تاریخی بعدی عکاسی ایران را توصیه می¬کند تا سنگ بنایی در جهت مطرح کردن مباحث نظری معاصر حول موضوع منظره و بازنمایی آن را در دوره معاصر فراهم آورد
- Abstract
- The imagery of landscape was based on an Occidental view of perspective in Rennesaince era. This concept was recreated in Qajar era under the influence of western photographers and local and historical backgrounds. These portrayals of landscape are unique, compared to traditional representations of scenery in Iranian visual arts. The great number of these photographs and lack of proper studies shows the necessity of classifying and contemplating in them. In the face of landscape photography of this era, We encounter fundamental questions. Finding answers for these questions will give us an insight into landscape photography of our own time. This study is trying to collect and classify all available visual resources in Qajar’s landscape photography with a descriptive and analytical approach. An inductive method has been used in collecting visual and written data and then describing, assessing and analyzing them step by step. Data has been collected by documentary and library research methods. In this study, after defining the notion of landscape and its examples, some photographs have been chosen as samples based on their focus on land and environment. These photographs are classified into three categories of topographic, Event-oriented and natural landscapes based on their subjects. Topographic images localize sovereign jurisdiction in the form of landscape photographs. Photographs of this category make land visible to their Target viewer who holds the sovereign power. On the other hand, event related and natural landscapes portray the first aesthetic and Amateurish experiences with landscape in a two dimensional and realistic form. It’s possible to retrieve and study this experience by the captions describing these photographs. Studying these images shows a link between these photographs and sovereign power both in the process of production and as the main viewer. Despite little evidences, landscape photography is almost foreign to laypeople, both as a daily experience and as a visual representation. Due to the lack of literature on landscape photography in Iran, Current study suggests more studies on later periods of Iranian photography. These studies could be used to discuss Theoretical aspects of landscape and its representation in our contemporary photography. Key words: landscape photograph, Qajar's photography, classification , concept of landscape