طراحی مجموعه روشنایی فضای داخلی بر گرفته از مکتب باهاوس
- رشته تحصیلی
- طراحی صنعتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11428;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76021
- تاریخ دفاع
- ۲۹ تیر ۱۳۹۵
- دانشجو
- مریم حبیبی
- استاد راهنما
- وحید چوپانکاره
- چکیده
- چکیده مدرسه باوهاوس که بین سالهای 1919م تا 1933م در آلمان با هدف برقراری پیوند میان هنر و صنعت شکل گرفت، از تاثیرگذارترین مکاتب طراحی قرن بیستم و از پایه¬گذاران بنیان¬های طراحی مدرن محسوب می¬شود. اکنون که نزدیک به یک قرن از تاسیس باوهاوس می¬گذرد، محصولات این مدرسه الهام بخش طراحان و هنرمندان در دنیا می¬باشد و در زندگی روزمره ما حضور دارد. در این پژوهش با استفاده از روش تحقیق تاریخی اطلاعات از منابع معتبر درباره وقایع یک قرن پیش در مدرسه باوهاوس جمع¬آوری گردیده و بر اساس روش¬شناسی¬¬هایی که در بررسی تاریخ طراحی وجود دارد، از شیوه هم¬زمانی و در¬زمانی استفاده شده است. در این راستا تاریخچه طراحی روشنایی در جنبش¬های هنری مطرح اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم منتهی به باوهاوس و همزمان با آن به طور مختصر بیان گردیده و مجموعه¬ای از مهم¬ترین محصولات طراحی شده در باوهاوس از جمله ظروف، مبلمان، باجه و غرفه نمایشگاهی، تبلیغات محیطی و غیره گردآوری گردیده و در نمودار فراوانی نشان داده شده است. سپس آثار روشنایی باوهاوس به صورت دقیق¬تر و مطابق با روند زمانی معرفی گردیده که شامل چراغ¬های سقفی، زمینی، رومیزی و دیواری می¬باشد. پس از آن نمونه¬هایی از کاربرد این محصولات روشنایی در فضای داخلی توسط خود باوهاوس نشان داده شده است که این مسئله مطابق با دیدگاه باوهاوس مبنی بر مشارکت تمام اعضاء در طراحی اجزا یک ساختمان می¬باشد. سپس جهت آشنایی بیشتر با زبان فرم محصولات روشنایی باوهاوس به بررسی ارزش¬های اصلی طراحی صنعتی در این محصولات پرداخته شده است. در ارزشهای عملکردی، محصولات مطابق با تئوری عملکردگرایی و دیدگاه "فرم از عملکرد پیروی می¬کند" طراحی شده بودند. همچنین اصول ارگونومی تا حدودی که در آن دوران مطرح بوده، در این محصولات رعایت شده است. در ارزشهای زیبایی شناختی، اجزای فرم و قواعد شکل¬گیری آن بررسی شده است. عناصر فرم در چراغهای باوهاوس خط، سطح، حجم و ویژگی¬های فرم استفاده از اشکال پایه و هندسی، رنگهای اصلی، جنس اغلب فلز و شیشه می¬باشد. همچنین قواعد بصری چون تعادل، تنوع، ریتم، تناسب و وحدت در این چراغها بیان شده و قواعد گشتالت نیز به صورت اجمالی مطرح گردیده است. در ارزشهای سمبولیک محصولات روشنایی باوهاوس، به دو جنبه نمایش عملکردگرایی و تاثیر از دو سبک داستیل و ساختارگرایی اشاره شده است. پس از آن به صورت موردی در یازده نمونه از این آثار، ارزشهای اصلی مورد مطالعه قرار گرفته و نقشه مفهومی برای سه ارزش اصلی در این محصولات ترسیم شده است. در ادامه مباحث مرتبط با طراحی، تولید و فروش محصولات روشنایی باوهاوس مورد بررسی قرار گرفته است. علیرغم نکات ذکر شده درباره طراحی باوهاوس، این طراحی دارای نقایصی بود که شاید مهم¬ترین آن عدم تناسب طراحی هندسی برای انسان باشد. در حوزه فروش محصولات از زمان حضور در دسائو، باوهاوس با انعقاد قرارداد با صنعت و تاسیس بخش فروش، این امر را تسهیل نمود. امروزه بازتولید این آثار توسط شرکت¬های مطرح حوزه روشنایی چون تکنولمن صورت می¬گیرد. مدرسه باوهاوس در هریک از این دوره¬های حیات خود اهدافی را پیگیری نمود. در چهارسال ابتدایی تاسیس مدرسه، باوهاوس به دنبال وحدت هنر و صنایع دستی بود اما از سال 1923م این نگرش باوهاوس تغییر پیدا کرد و به سمت وحدت هنر و تکنولوژی پیش رفت لذا به طراحی آثاری روی آورد که قابلیت تولید انبوه را داشته باشند. از حدود سالهای 1925م به بعد قراردادهایی با بخش صنعت منعقد کرد که طراحی¬های کارگاههای مدرسه در کارخانجات به تولید می¬رسید. باوهاوس در برهه¬های زمانی که با صنعت همکاری داشت سعی می¬نمود تا به عنوان یک شریک صنعتی خواسته¬های این بخش را با توجه به دیدگاه خود در طراحی برآورده کند و محصولاتی با قابلیت تولید انبوه و در دسترس برای تمامی اقشار طراحی نماید. اهداف باوهاوس تحولات مهمی در هنر و طراحی به وجود آورد و دستاوردهای آن موجب ماندگاری آثار باوهاوس پس از گذشت صد سال شده به گونه¬ای که طراحی¬های این مدرسه همچنان در زندگی روزمره قابل مشاهده است. چند ویژگی اساسی که از باوهاوس برجای مانده را می¬توان به عنوان شاخصه¬های ماندگاری این مدرسه در تاریخ هنر و طراحی ذکر نمود: 1. دستاورد آموزشی و پژوهشی که باوهاوس بدان رسید و تاکنون در مدارس هنر تدریس می¬شود 2. ارتباطی که باوهاوس توانست بین هنر و صنعت ایجاد نماید 3. فراگیر شدن آموزه¬های باوهاوس در سراسر جهان توسط اساتید آن 4. زبان فرم هنر مدرن که باوهاوس موجب گسترش آن شد. یکی از مباحثی که در فصلهای مختلف این پژوهش بدان پرداخته شده، زبان فرم در سبکهای پیش از باوهاوس، همزمان با آن و خود باوهاوس است. زبان فرم در محصولات روشنایی باوهاوس متناسب با زبان فرم باوهاوس بود. این زبان فرم در نتیجه دو مسئله ایجاد شده بود، یکی اقتضای روش¬های تولید ماشینی و دیگری سیر تاریخی که جنبشهای هنری آخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم طی نمودند تا به چنین دیدگاه زیبایی شناسانه¬ای برسند. خلاصه¬ای از زبان فرم در چراغهای باوهاوس بدین شرح است: فرم¬های ساده، هندسی، واضح و فاقد تزئین، کاربردی، مدرن، سازگار با تولید به روش صنعتی و تولید انبوه، استفاده از مصالح نوین زمان خویش چون فلز و شیشه، قیمت مناسب و قابل استفاده برای تمام اقشار جامعه، برقراری ارتباط میان هنر، صنعت و موضوعات اجتماعی، دستیابی به زیبایی شناسی جدید و زبان فرم جدید در زمان خویش، طراحی تیپ¬های استاندارد در محصولات، وجود هماهنگی فرمی در بین محصولات و ایجاد احساس یکپارچگی هنگام قرار گرفتن در فضای داخلی طراحی شده توسط باوهاوس.
- Abstract
- Operating from 1919 to 1933, the Bauhaus school was established in Germany with the aim of unity of art and industry. It was one of the most influential schools of art and design in the 20th century and also one of the founders of the foundation of modern design. Nearly a century after the Bauhaus establishment, the school products have been still inspiring the designers and artists around the world and they present in our daily lives. In this research, by using historical investigation approach, information collected from valid source about events of one century ago in artistic school of the Bauhaus. According to methodologies existed in consideration of design history, simultaneous and in time approaches used in consideration of design history. In this way, history of lighting design in prominent movements in the late 19th and early 20th century is briefly stated and some of the most important designed products in the Bauhaus such as dishes, furniture, kiosk, environmental advertisements, and etc is collected and figured in a frequency diagram. Afterwards, Bauhaus lighting products are introduced more specifically and chronologically that includes ceiling and pendant, table, floor, and wall lamps. After that some of these lighting products that were utilized by the Bauhaus in interior spaces have been shown that this is consistent with the Bauhaus view about participation of all school members in design components of a building. In addition to learn more about form language in Bauhaus lighting products, main values in industrial design have been investigated in these products. In functional values, products are designed according to functionalism and ‘’form follows function’’ view. Also, these products are in compliance with the principles of ergonomics that at the time have been raised. In aesthetic values, form components and their formation rules have been investigated such as line, geometric shapes, primary colors, materials mostly metal and glass, balance, rhythm, harmony, unity and furthermore gestalt principles are mentioned briefly. In symbolic values of Bauhaus lighting two aspects are considered: displaying functionalism, and influences of two movements of De Stijl and Constructivism. In addition, three main values are examined in eleven cases of these products and results shown on perceptual maps. Beside, issues related to design, production and sales of Bauhaus lighting products are discussed. Despite the points mentioned about the Bauhaus design, there are some deficiencies that perhaps the most important one is inadequacy of geometric design for human. Within the scope of sale of its products, from the presence of the Bauhaus in Dessau it could contract with industry and established sales department that it would facilitate the sale. Nowadays these products are reproduced by important companies in the field of lighting such as Tecnolumen. 180 The Bauhaus school in each period of its life followed intentions. In the first four years of establishment it pursued unifying art and craft but from 1923 this view changed to unify art and technology so it designed products that have ability to be mass produced. After about 1925 contracts signed with industry that designed works in the workshops produced. The Bauhaus in the period of time that accompany with industry made effort to be as a business partner and meet the needs of industry according to his view in the design so designed products with the ability to mass production and accessible for all people in society. The Bauhaus purposes made important developments in art and design and its achievements caused durability of Bauhaus effects after about one hundred years as its design is observed in routine life. 4 important characteristics remaining from the Bauhaus school can be the reasons for its durability in the history of art and design: 1) Bauhaus's educational and research achievements being taught in art schools up to the present time; 2) Bauhaus’s ability to make a connection between art and industry; 3) Bauhaus teachings spread in the world by its professors; and 4) Bauhaus’s attempts to develop modern art and its form language. One of the issues that discussed in different chapters of this study is the form language in previous movements of the Bauhaus, simultaneous movements and the Bauhaus itself. Form language in the Bauhaus lighting products is in coordination with the Bauhaus form language. This form language was the result of two issues: first, due to mechanical production methods, and second, the historical development of art movements during the end of 19th century and early 20th century, leading to such aesthetical point of view. The Bauhaus form language had some distinct features: reduction in ornaments and emphasis on functionalism, using the geometric forms and primary colors, avoiding historicism, and designing for mass production, functionality, modern, reasonable price and applicability for all classes, considering the social issues of design, making a relation between art, industry, and social issues, achieving a new aesthetics and form language in its time.