مجمعه آموزش ابتدایی در تعامل با فضاهای شهریر
- رشته تحصیلی
- مهندسی معماری
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76728;کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 1137;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76728;کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 1137
- تاریخ دفاع
- ۲۰ تیر ۱۳۹۵
- دانشجو
- محمد حاجی ابراهیمی
- استاد راهنما
- حشمت اله متدین
- چکیده
- با توجه به اهمیت آموزش و پرورش برای کودکان در سنین مربوط به دوره ابتدایی و همچنین نیاز به تغییر سیستم آموزشی قدیمی تصمیم گرفتیم فضایی طراحی کنیم که بتواند تغییراتی را در سیستم آموزشی اعمال کند این فضا علاوه بر ارتباط مناسب داخلی و تامین کیفیت نسبی آن تلاش بر اتصال فضا های داخلی با فضا های بیرون دارد این موضوع موجب بالا بردن کیفیت آموزشی و فعالیت فیزیکی کودکان شده که بر سلامت روانی و جسمی کودکان تاثیر چشمگیری دارد.در این سیستم اگرچه تغییر مستقیمی بر سیستم آموزشی ایجاد نمی گردد بلکه با فراهم آوردن امکان استفاده از فضا های خارجی و در واقع تشویق به استفاده از این فضا ها سعی در وابسته کردن آموزش به طبیعت دارد این موضوع در افزایش کیفیت آموزشی و تغییر آن نقش به سزایی دارد. علاوه بر محیط آموزشی استاندارد در طراحی این مجموعه ایجاد یک ارتباط مناسب با محیط های شهری اطراف یکی از اصلی ترین دغدغه های این مجموعه بوده است . این ارتباط دارای جنبه های مختلف بوده است و به گونه ای است که تا حد امکان از درهای بسته و دیوار های بلند اطراف مدرسه کاسته شده و ارتباط بصری بین فضای مدرسه و فضاهای خارجی وجود دارد .همچنین فضا های بیرونی مدرسه می تواند به عنوان فضا های عمومی برای دیگران قابل استفاده باشد این موضوع فضا های بیرونی مدرسه را به فضا های چند عملکردی تبدیل کرده که در تامین کمبود فضاهای شهری برای کودکان موثر است .این فضا های چند عملکردی علاوه بر اتصال مناسب با فضاهای شهری برای کودکان و دسترسی ایمن به مناطق مسکونی پر جمعیت و ایجاد فضا های انتظار برای کودکان می تواند در زمان های خارج از ساعت کار مدرسه به عنوان فضاهای آموزشی فوق برنامه و فضا های تفریحی ورزشی قابل استفاده باشد . از آن جایی که اصالت این تحقیق بر اساس طراحی فضای آموزشی استاندارد و ارتباط مناسب با فضا های شهری پیرامون می باشد انتظار می رود علاوه بر ارتباط مناسب فضاهای آموزشی با فضا های خارجی خود بتوانند اتصال مناسب با بدنه شهری داشته باشد ودر نهایت این ارتباطات بر کیفیت سیستم آموزشی بیافزایید .
- Abstract
- According to attention of education for children in primary educational level and also need to changing the old educational System, we decided to design a space that changing this educational system, this space in addition to appropriate interior connection and making the accommodative quality, try to connect the interior spaces to outdoor spaces, that it could increasing the educational quality and children physical activity that impressed on mental and somatic health. Unless in this method we don’t have direct change on educational system but by providing the possibility of using outdoors spaces and encouraging to use this spaces try to depending the educational system on nature, it could have great influence on increasing the educational quality and changing of that. In addition to creating standard educational spaces, having a suitable connection with urbanism environment is one of the most important factors of designing this campus. This connection have different aspects, in a way that decreasing the number of close doors and high wall around the school and creating eye contact between school indoor spaces and outside .The outdoor space of school could use as multifunctional spaces for urbanism requirement for children that could help the lacking of children spaces. This multifunctional spaces in addition to have suitable connection to urbanism spaces for children and safe access to crowded residential area and creating waiting area for children, could be used for extracurricular educational ,social and sport spaces . Since the originality of the research is based on designing standard educational spaces and suitable connection with residential area it’s expected that in addition to have suitable connection with residential area, this connection could increasing the quality of educational system .