عنوان پایان‌نامه

تاثیر مکتب اکسپرسیونیسم بر طراحی گرافیک آلمان در دو دهه آغازین سده بیستم (۱۹۰۵-۱۹۲۳) ع: طراحی مجموعه ای پوستر با استفاده از مطالعات بخش نظری




    رشته تحصیلی
    ارتباط تصویری
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11235;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76397;کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11235;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76397
    تاریخ دفاع
    ۳۰ خرداد ۱۳۹۵

    اکسپرسیونیسم به‌عنوان یکی از مکاتب مهمّ قرن بیستم همچون مکاتب دیگر هنری در شرایط ویژه‌ای از زمان و به‌همّت هنرمندانی متأثّر از آن اوضاع خاص شکل گرفت. وجه تمایز این مکتب با سایر مکاتب هنری توجّه هنرمندان اکسپرسیونیست به آثار کاغذی و چاپ دستی بود. فرض این پژوهش آن است که فراگیر شدن آثار گرافیکی در جامعه‌ی آلمان در سال‌های ابتدایی قرن بیستم با رواج اکسپرسیونیسم مرتبط است و چاپ دستی با تبدیل جایگاه اثر هنری از شیئی موزه‌ای به کالایی در دسترس عموم، به این فراگیر شدن کمک بزرگی کرد و راه را برای نفوذ و گسترش گرافیک در میان توده‌ی مردم هموار نمود. در این پژوهش با هدف دست‌یابی به زمینه‌های شکل‌گیری و شناخت ویژگی‌های اکسپرسیونیسم و مؤلّفه‌های تأثیرگذار این مکتب بر طرّاحی گرافیک آلمان، اوضاع اجتماعی و سیاسی آلمان در بین سال‌های 1905 تا 1924 و نیز هنرمندان شاخص و آثارشان مورد بررسی قرار گرفته است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد اکسپرسیونیسم با ویژگی‌های منحصربه‌فرد و هنرمندان شاخصی که پس از مدّتی با کوله‌باری از تجارب اکسپرسیونیستی پایه‌گذاران مکاتب گرافیکی همانند مکتب باهاوس شدند، با نوع نگرش و فلسفه‌ی خود، مردمی کردن هنر، رواج چاپ دستی، یک‌پارچه‌ کردن طرّاحی و تولید، شیوه و نوع بیان بصری و تبدیل اثر هنری به کالای هنری به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در گرافیک آلمان تأثیر گذاشته است.
    Abstract
    Expressionism, as one of the important movements of the 20th century, was formed by artists who were influenced by special time conditions then. The defining aspect of Expressionism, which sets it apart from other developments, was the dedication with which the expressionists embraced printmaking and woodcut. The assumption of this dissertation is that the popularity of graphic works in Germany in the first few years of the 20th century had a relationship with the popularity of expressionism and the woodcut played a key role in this process by making an artistic work an available stuff to the public, rather than a work in the museum. With the aim of understanding the formation basis and the features of Expressionism and also the effective elements of this movement on German graphic design, the social and political conditions of Germany between 1905 and 1924 have been studied, as well as notable artists and their works. The findings of the dissertation show that Expressionism, with its unique features and notable artists who founded other graphic movements like Bauhaus, influenced German graphic design directly and indirectly by its philosophy, popularizing the art and printmaking, integrating design and production, the visual expression and style, and making an artistic work an artistic good. Keywords: German Expressionism, German graphic design, printmaking, World War I