عنوان پایاننامه
شناسایی و تبیین چارچوب تاثیرگذاری مسئولیت اجتماعی بنگاه (CSR) بر سرمایه فکری؛ مورد مطالعه: مجتمع پارس جنوبی
- رشته تحصیلی
- مدیریت منابع انسانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76470;کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 1127;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76470;کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 1127
- تاریخ دفاع
- ۲۳ شهریور ۱۳۹۵
- دانشجو
- احمد راضی جلالی
- چکیده
- در ساده ترین تعریف مسئولیت اجتماعی به معنی انجام وظایف توسط سازمان در قبال جامعه موردنظر و محیط اطراف می باشد، که دو بعد مالی و اخلاقی آن مورد توجه قرار گرفته است. سرمایه فکری نیز تمام دارایی های معنوی سازمان است که خود شامل سه دسته مجزا (ساختاری، انسانی و رابطه ای) می شود. با توجه به اهمیت روزافزون دارایی های نامشهود در سازمان ها، در این تحقیق به بررسی نقش مسئولیت اجتماعی بر سرمایه فکری در بین کارکنان خوروسازی گروه بهمن پرداخته شده است. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی است، زیرا مشخصههای یک تحقیق کاربردی در موضوع «شناسایی و تبیین چارچوب تاثیرگذاری مسئولیت اجتماعی بنگاه بر سرمایه فکری؛ مورد مطالعه: گروه خودروسازی بهمن» وجود دارد. پژوهش حاضر از نظر نحوه گردآوری داده ها، در زمره تحقیقات توصیفی به شمار می آید. همچنین می توان آن را از نوع توصیفی-تحلیلی از شاخه مطالعه موردی به شمار آورد. جامعه آماری این تحقیق شامل 145 نفر میباشد. از این رو جامعه آماری تحقیق حاضر با توجه به شرایط آن از نوع جامعه آماری محدود بوده و بنابراین لازم است از روابط ریاضی مربوطه جهت تعیین حجم نمونه (نمونه گیری از جامعه آماری محدود) استفاده گردد. حجم نمونه در این تحقیق با استفاده از فرمول آماری و نیز با استفاده از جدول مورگان که حداکثر حجم نمونه را مشخص می نماید برابر 106 نفر می باشد. از نظر گردآوری و تحلیل دادهها از توصیفی همبستگی محسوب میشود و ابزار گردآوری دادهها در این تحقیق پرسشنامه میباشد. همچنین نتایج حاصل بیانگر وجود رابطه بین مسئولیت اجتماعی و سرمایه فکری از دیدگاه کارکنان بوده است.
- Abstract
- In its most simple definition, social responsibility is referred to as doing the duties by the organization regarding the related society and the environment by concerning its two financial and ethical aspects. In addition, intellectual capital is referred to as all the intellectual properties of the organization that consists of three separate categories including structural, human and relational. According to the increasing significance of intangible properties of in organizations, this research study investigates the role of social responsibility in intellectual property among Bahman Group Automobile Manufacturing Staff. By concerning its purpose, the present study is practical since there exist characteristics of a practical research study regarding the topic of “identification and explanation of the framework of social responsibility by concerning the intellectual capital” with Bahman Group Automobile Manufacturing as the subjects of the study. Regarding the method of data collection, the present research study is considered as a descriptive study. Furthermore, this study can be regarded as descriptive- analytical that is included in case study branch. The statistical population of this study is including 145 individuals. Consequently, the statistical society of the present study, according to its conditions is limited and therefore, it is necessary to use the related mathematical formula in order to determine the sample size (selecting samples from limited statistical society). According to statistical formula and utilizing Morgan Table, the samples of this study are 106 individuals. Regarding data collection and data analysis, this study is descriptive and correlational and the instrument of data collection in this research study is questionnaire. Meanwhile, the results revealed that there is a relationship between social responsibility and intellectual property, from the viewpoint of staff.