عنوان پایان‌نامه

« تدوین الگوریتم غیر قطعی برای رفع اختلاف مالی در مدیریت ساخت طرههای عمرانی



    دانشجو در تاریخ ۱۵ مرداد ۱۳۸۸ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "« تدوین الگوریتم غیر قطعی برای رفع اختلاف مالی در مدیریت ساخت طرههای عمرانی" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه پردیس یک فنی شماره ثبت: 1247;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 41565
    تاریخ دفاع
    ۱۵ مرداد ۱۳۸۸
    دانشجو
    مهرداد شریف
    استاد راهنما
    رضا کراچیان

    یک خصیصه مهم صنعت ساخت و ساز، هزینه‌های زیاد ناشی از مشکلات و اختلافات به وجود آمده در حین پروژه ناشی از تأخیرها، هزینه‌های اضافی، کاهش بهره‌وری و شرایط محیطی غیرقطعی است. ازاین رو، مدیران پروژه‌ها به دنبال راه‌هایی هستند تا از اختلافات اجتناب یا با بکارگیری سیستم‌های تصمیم‌گیری جدید، در صورت وقوع، به طور عادلانه و کارآمد آن‌ها را حل کنند. عدم قطعیت‌ها می‌توانند در آینده پروژه مشکلات قراردادی ایجاد نمایند. به محض شروع پروژه، طرفین پروژه عملاً در بند یکدیگر خواهند بود. توانایی کارفرما در اختیار کردن پیمانکاران دیگر و توانایی پیمانکاران در حرکت بسوی کارفرمای دیگر محدود شده است (گزینه‌های محدود). از این رو، بروز هرگونه تغییر پیش‌بینی نشده در فعالیت‌های پروژه منجر به بروز اختلاف شده و نیازمند تعامل دو طرف برای رفع آن خواهد بود. تئوری بازیها را می‌توان برای بررسی اختلاف و همکاری بین تصمیم ‌گیرندگان منطقی و هوشمند بکار برد. در بین تئوری‌های اقتصادی، این تئوری به شکل موفقیت آمیزی در موارد زیادی مانند مذاکرات و چانه‌زنیها و تأمین مالی بکار گرفته شده است. تئوری بازیها همچنین در مدیریت ساخت در زمینه‌های محدودی بکار گرفته شده است. تاکنون مدل‌های محدودی برای کمک به مدیران پروژه در رفع اختلافها در پروژه‌های ساخت توسعه داده شده است. بررسی این مدل‌ها نشان داد یکی از کاستی‌های آنها عدم توجه به عدم قطعیت‌های موجود است. به عنوان مثال، با بزرگ شدن پروژه‌ها و افزایش پیچیدگی فعالیت‌ها، امکان ارزیابی دقیق پیامد هر انتخاب برای تصمیم‌گیرندگان میسر نخواهد بود. در این شرایط، منطقی است که عدم‌قطعیت‌ها توسط یک مدل با پیامد‌های فازی در تحلیل‌ها در نظر گرفته شوند. در این پایان‌نامه، به تدوین سه مدل فازی مختلف برای رفع اختلاف در پروژه‌های ساخت پرداخته شده است. مدل اول بر مبنای بازی دینامیکی فازی توسعه داده شده است و با استفاده از تئوری گراف حل می‌شود. این مدل در پی نشان دادن فرآیند دینامیک مذاکرات و رفع اختلافهاست. از طرف دیگر، مدل‌های دوم و سوم به ارائه حل بر مبنای بازی استاتیک فازی و محاسبه پیامد محتمل طرفین و میزان برآورده شدن انتظارات آنها می‌پردازند. برای بررسی کارایی متدولوژی‌ها، این بازیها در یک مطالعه موردی به کار گرفته شده است. به همین منظور یکی از اختلاف‌های قراردادی بین کارفرما و پیمانکار در فازهای توسعه‌ای میدان گازی پارس جنوبی در نظر گرفته شده است.
    Abstract
    One critical characteristic of the construction industry is the high cost incurred by the resolution of arising conflicts in projects, due to delays, cost overruns, decreasing productivity and the uncertain environment of the construction industry. Then, Project managers are seeking ways to avoid conflicts and resolve them effectively and equitably when they happen. Uncertainties can make contracting problems in the future of project. Once the project starts, the parties are tightly bound together, almost captives of another. The owner’s ability to run to other contractors and contractor’s ability to run to another owner are limited (limited alternatives). Hence, cooperation of the both sides is substantial when an adjustment to the project's scope needs to be made Game theory can be used to study of mathematical models of conflict and cooperation between intelligent rational decision makers. Among economic theories, game theory has been successfully applied to many important issues such as negotiations and finance. Game theory has also been applied to construction management in limited areas. Since most games take place in uncertain environments, the opponents' payoffs cannot be exactly assessed in these games. In such cases, it is reasonable to model the problems as games with fuzzy payoffs. In this thesis, three models for conflict resolution in construction project have been developed. The first model has been developed based on a fuzzy dynamic game which is presented by graph theory. This model demonstrates the dynamic process of negotiation and dispute resolution. The other models provide the solution to the contratual conflicts based on fuzzy matrix games. The second methodology transforms the original matrix game into a family of its -cut equivalents. The third methodology introduces fuzzy goals for payoffs in order to incorporate ambiguity of player's judgments. In this game, each player tires to maximize the degree of attainment of his fuzzy goal. To evaluate the effectiveness of the proposed methodologies, games have been applied to a contractual conflict in one of the South Pars gas field development phases. The results show that the proposed methodology can be effectively used for resolving contractual conflicts between owners and contractors in construction project.