عنوان پایان‌نامه

استفاده از تکنیک مهندسی ارزش جهت ارتقای عملکرد، بهبود کارایی و رفع چالش‌های پیرامونی بخش بازاریابی واحد کسب و کار"



    دانشجو در تاریخ ۰۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "استفاده از تکنیک مهندسی ارزش جهت ارتقای عملکرد، بهبود کارایی و رفع چالش‌های پیرامونی بخش بازاریابی واحد کسب و کار"" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت بازرگانی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74378
    تاریخ دفاع
    ۰۷ اردیبهشت ۱۳۹۵
    استاد راهنما
    منصور مومنی

    برنامه ریزی و مهندسی ارزش روشی مدیریتی است که تلاش نظام یافته یک تیم چند رشته‌ای را در بستر رویکرد کارکردگرا و فرایند خلاقانه تیمی، و بصورت هدف‌مند و نتیجه‌گرا و در راستای بهبود و یا رفع چالش محصول، پروژه و یا خدمت، هدایت مینماید. بکارگیری این روش و ابزار مدیریتی، همراه با بهره‌گیری از مدل‌های تصمیم‌گیری چند معیاره، امکان نگاه جامع به مساله را تسهیل نموده و زمینه‌ساز نوآوری مبتنی بر نگرش کارکردگرایی می‌باشد. از سوی دیگر مجموعه فعالیت‌های بازاریابی واحد کسب و کار نیز مبتنی بر تبادل ارزش، انتقال اطلاعات و مدیریت روابط با مشتری و خدمت گیرنده، و بهره‌گیری از نوآوری برای بهبود ارتباط با مشتری و جلب منافع طرفینی می‌باشد. در این پژوهش تلاش شده تا در یک مطالعه موردی، از روش‌شناسی ارزش جهت ارتقا و بهبود بخش بازاریابی، فروش و خدمات پس از فروش و رفع چالش‌های پیرامونی واحد کسب و کار بهره گرفته شود. این مطالعه موردی روش‌شناسی ارزش را در یکی مجموعه تولید تجهیزات تاسیساتی پیاده‌سازی نموده و و در روند آن گام‌های سه گانه پیش از مطالعه، کارگاه اصلی و پسا مطالعه و نیز فازهای شش‌گانه اطلاعات، تحلیل کارکرد، خلاقیت، ارزیابی، توسعه و ارایه به انجام رسیده و در پایان شاخص ارزش گزینه‌های نهایی محاسبه و گزینه‌ای که با رشد 69 درصدی شاخص ارزش، بیشترین رشد را به همراه داشته، به عنوان گزینه برتر و منتخب معرفی گردیده است. پژوهش حاضر نشان می‌دهد، بکارگیری این تکنیک در بخش خدمات بازاریابی و فروش اثرات چشمگیری در ارایه گزینه‌های مطلوب و نوآورانه به همراه خواهد داشت. همچنین انجام مطالعه ارزش نتایج و اثرات جانبی قابل توجهی چون تقویت کارتیمی، ایجاد خودسازماندهی، تسهیل ارتباطات غیر رسمی، ایجاد بانک اطلاعاتی منسجم، بهره گیری کارآمد از فضای مجازی و تشکیل تیم مجازی پشتیبان مطالعات، به دنبال داشته است.
    Abstract
    Value Engineering is a systematic method, combines the power of the synergy, creativity and the experience of the multi-disciplinary team members and the use of function analysis as the basis for consideration of alternate solutions to improve index value in wide variety of applications, including products, construction projects, manufacturing processes, services, and business plans. On the other hand, Marketing is the activity, set of institutions, and processes for creating, communicating, delivering, and exchanging offerings that have value for customers, clients, partners, and society at large. In this dissertation we are used Value Methodology (VM) to improve Marketing department through a case study. VM provides the structure for the Value Study which is part of a three stage process, pre-workshop preparation, value workshop which applies the Six Phase Job Plan (information, function analysis, creativity, evaluation, development, and presentation phases), post-workshop documentation and implementation. This action research suggested that the benefits of VM in Marketing department are greatest early in the development of business procedures in a HVAK manufacturing company. It was found that there is direct impact in value index of approximately 63% for the scope of the study and tendering stages. It was confirmed that applying Value Engineering is very helpful tool for such companies, which will lead to significant VI improving. It is highly recommended that any organization with a formal value engineering program duplicate this exercise in an effort to achieve similar results within their own program.