عنوان پایاننامه
بررسی تاثیر فرهنگ سازمانی و میزان رضایت کارکنان در شرکت EPC
- رشته تحصیلی
- مدیریت منابع انسانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 1246;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78633;کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 1246;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78633
- تاریخ دفاع
- ۲۹ شهریور ۱۳۹۵
- دانشجو
- شاهین شیرونی
- استاد راهنما
- منوچهر انصاری
- چکیده
- در سال های اخیر عواملی مانند ارزش ها، اخلاق، کیفیت زندگی کاری و رضایت شغلی شاخص های مهمی در رابطه با بقای سازمانها هستند. لذا سازمان ها تلاش های گسترده ای را در راستای افزایش رضایت شغلی کارکنان انجام می دهد. یکی از اصلی ترین عوامل تاثیر گذار بر نگرش های شغلی کارکنان ( از جمله رضایت شغلی ) فرهنگ سازمانی می باشد. تحقیقات زیادی در حوزه فرهنگ سازمانی صورت گرفته است و مدل های زیادی در این راستا ارائه شده است. محققان سازمانی بر این باورند که فرهنگ سازمانی بر رفتار اعضا تاثیر می گذارد . این تاثیر رفتاری به این دلیل وجود دارد که افراد به روشی عمل می کنند که متناسب با ارزش های آنها است و فرهنگ سازمانی در واقع همان ارزش های مشترک است. فرهنگ سازمانی انتظارات رفتاری را ایجاد می¬کند و کارکنان را به سمت رفتار کردن به روشی که با آن سازگار است هدایت می کند. فرهنگ سازمانی بر اخلاقیات، تعهد و رضایت شغلی تاثیر دارد و این عوامل نیز بر اثربخشی سازمانی تاثیر دارند. ارتباط نظری میان فرهنگ و رضایت بر مبنای این ایده است که سازمان ها با ارزش هایی مانند انسجام، توانمند سازی و تصمیم گیری مشارکتی، فضایی را ایحاد می کنند که رضایت بیشتری را در کارکنان ایجاد می کند. فرهنگ سازمانی انتظارات رفتاری را ایجاد می کند و بعد این انتظارات رفتاری منجر به نوع رفتاری که مناسب هر موقعیت هست می شود. محققانی مانند شاین بر این باورند که گروه های مختلف سازمانی فرهنگ های خاص خود را دارند. بنابراین شناسایی فرهنگ مناسب گروه های مختلف و ایجاد آن فرهنگ می تواند منجر به بهبود رضایت افراد شود. در این راستا تحقیق حاضر در صدد شناسایی ارتباط میان فرهنگ سازمانی و رضایت شغلی در سه شرکت EPC گروه مپنا می باشد. این تحقیق با رویکرد کمی بر اساس پرسشنامه های استاندارد رضایت شغلی و فرهنگ سازمانی دنیسون که در گروه مهندسین و مدیران میانی این سه شرکت توزیع شد، به بررسی میزان ارتباط فرهنگ و رضایت شغلی پرداخته است. بر اساس نتایج حاصل ، هر چهار بعد فرهنگ سازمانی دنیسون ارتباط مثبت و معناداری با رضایت شغلی دارند. در شرکت هایی که فرهنگ ثبات و ماموریتی وجود دارد ، رضایت شغلی بالاتری در همه ابعاد نشان داده شد. لذا بر این اساس توصیه هایی برای افزایش میزان رضایت شغلی ارائه شده است.
- Abstract
- In recent years, factors such as values, ethics, quality of working life and job satisfaction are important indicators in relation to the organizations survival. Therefore, organizations make many efforts to increase the level of job satisfaction. Organizational culture is one of the main factors influencing the employees' job attitudes (including job satisfaction). A lot of research has been done in the field of organizational culture and many models have been proposed in this regard. Organizational researchers believe that organizational culture affects the members' behavior; this behavioral effect exists because people act in a way that fits with their values; the organizational culture is basically the same common values. Organizational culture creates behavioral expectations and guides employees to behave in a way consistent with it. Organizational culture affects morality, commitment and job satisfaction and these factors also have an impact on organizational effectiveness. The theoretical relationship between culture and satisfaction is based on the idea that organizations with values such as cohesion, empowerment and participatory decision-making, create an atmosphere with higher level of employees' satisfaction. Organizational culture creates behavioral expectations and in turn, these behavior expectations lead to the behavior appropriate for each situation. Researchers such as Shine believe that different organizational groups have their own cultures. Therefore, identifying the culture fitted to different groups and creating that culture can help to improve individual satisfaction. In this context, the present study seeks to identify the relationship between organizational culture and job satisfaction in three EPC companies of Mapna group. This research with a quantitative approach, has addressed the relationship between culture and job satisfaction based on Denison's standard questionnaires of job satisfaction and organizational culture which were distributed among the groups of engineers and middle managers in these three companies. According to the obtained results, the Denison's four dimensions of organizational culture have a significant positive relationship with job satisfaction. In companies with the consistency culture and mission, higher job satisfaction was shown in all aspects. Accordingly, some suggestions are proposed to increase the job satisfaction level.