عنوان پایاننامه
تاثیرآموزش خودگفتاری پنهان و آشکار بر یادگیری مهارت پرتاب دارت در بین نوجوانان دختر ۱۳ تا ۱۶ سال
- رشته تحصیلی
- رفتار حرکتی - آموزش تربیت بدنی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 1481;کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 1481
- تاریخ دفاع
- ۲۰ تیر ۱۳۹۵
- دانشجو
- شیلان نامداری
- استاد راهنما
- الهه عرب عامری
- چکیده
- هدف از این پژوهش، تأثیر آموزش خودگفتاری آشکار و پنهان بر یادگیری مهارت پرتاب دارت در بین نوجوانان دختر 16-13ساله بود. به این منظور، 45 دانش آموز داوطلب مبتدی (16-13 سال) انتخاب شدند که هیچ کدام آشنایی با مهارت پرتاب دارت نداشتند و همگی راست برتر بودند. آزمودنی¬ها پس از شرکت در جلسه آموزشی و پیش آزمون به گروه¬های تجربی(خودگفتاری آشکار و گروه خودگفتاری پنهان) و کنترل تقسیم شدند. آزمودنی¬ها در 12 جلسه تمرین شرکت کردند .بعد از آخرین جلسه اکتساب، پس آزمون و بعد از 72 ساعت هفته بی تمرینی، آزمون یادداری گرفته شد. نتایج حاصل از تحلیل کواریانس نشان داد خودگفتاری پنهان برعملکرد و یادداری مهارت پرتاب نوجوانان دختر تاثیر معنی داری دارد(001/0Sig=). خودگفتاری آشکار برعملکرد و یادداری مهارت پرتاب نوجوانان دختر تاثیر معنی داری دارد(001/0Sig=) همچنین نتایج حاصل از تحلیل واریانس نشان داد خودگفتاری آشکار و پنهان بر یادداری مهارت پرتاب دارت نوجوانان تاثیر متفاوتی دارند(001/0Sig=). بطوری که میزان عملکرد در گروه خودگفتاری پنهان بطور معنی داری بیشتر از خودگفتاری آشکار است(001/0Sig=). به طور کلی نتایج این تحقیق بر یادگیری به شیوهی پنهان صحه میگذارد و آنرا روشی مؤثر برای فراگیری مهارت¬های حرکتی میداند و بیان می¬کند که تاثیر این یادگیری بیشتر از یادگیری آشکار است.
- Abstract
- The aim of this study was to investigating the effect of manifest and latent self-talk on learning the dart throwing skills of 13 to 16 year-old girls. 45 novice volunteer students (13-16 years old) were selected, none of whom were familiar with the skill of throwing dart, and all were right-handed. Subjects were divided into manifest, latent, and control groups after participating in the training and pre-test session. The subjects participated in 12 training sessions. After the last acquisition, posttest was done and after 72 hours of inertia, the retention test was taken. The results of covariance analysis indicated that latent self-talk had a significant effect on the performance and retention of adolescent girls’ throwing skills (Sig = 0.001).manifest self-talk had a significant effect on the performance and retention of adolescent girls’ throwing skills (Sig = 0.001). Also, the results of analysis of variance showed that manifest and latent self-talk had a different effect on retention of adolescent girls’ throwing skills (Sig = 0.001). So that the level of performance in the latent self-talk group was significantly more than manifest self-talk group (Sig = 0.001). In general, the results of this research confirm that learning in a latent way is an effective way to learn motor skills and state that the impact of this learning is more than manifest learning’s.