عنوان پایان‌نامه

تاثیر تصویرسازی ذهنی پتلپ , تمریت بدنی و ترکیبی بر عملکرد و استرس شناگران



    دانشجو در تاریخ ۲۰ تیر ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تاثیر تصویرسازی ذهنی پتلپ , تمریت بدنی و ترکیبی بر عملکرد و استرس شناگران" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 1269;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74892;کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 1269;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74892
    تاریخ دفاع
    ۲۰ تیر ۱۳۹۵
    استاد راهنما
    الهه عرب عامری

    هدف پژوهش حاضر تعیین تاثیر تصویر سازی پتلپ، تمرین بدنی و ترکیبی بر عملکرد و استرس شناگران بود. روش تحقیق از نوع نیمه تجربی و از یک طرح آزمایشی با سه گروه تجربی و طرح تحقیق حاوی پیش آزمون- پس آزمون استفاده شد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه شناگران پسر بین 18 تا 25 سال شهر تهران بود. از بین جامعه پژوهش 35 نفر که با چهار نوع شنا به صورت مقدماتی آشنا بودند، به صورت نمونه در دسترس انتخاب شدند. سپس به طور تصادفی به سه گروه تقسیم شدند، گروه تمرین بدنی (12نفر)، گروه تمرین تصویر سازی (12 نفر) و گروه تمرین ترکیبی (11 نفر)(50 درصد از کوشش ها در هر جلسه به صورت ذهنی) به مدت شش هفته و هر هفته سه جلسه به تمرین مهارت مورد نظر پرداختند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه تجدید نظر شده تصویر سازی حرکتی هال و مارتین، 1997، پرسشنامه استرس DASS و چک لیست ارزیابی شنای کرال سینه کلارک و استماری (2007) بود. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش های آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. به منظور بررسی نرمال بودن داده ها از آزمون کلموگروف اسمیرنوف و جهت بررسی برابری واریانس ها از آزمون لون استفاده شد. جهت بررسی اثر تمرین بر متغیر های وابسته تحقیق از آزمون تی همبسته و نیز برای بررسی تفاوت های بین گروهی از آزمون تحلیل واریانس یک راهه (ANOVA) استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS18 انجام شد. یافته های پژوهش نشان دادند که بین روش های مختلف تمرین تصویرسازی پتلپ، تمرین بدنی و تمرین ترکیبی بر عملکرد شناگران تفاوت معنی داری وجود دارد. به طوری که گروه تمرین بدنی و گروه تمرین ترکیبی در پس آزمون نسبت به گروه تصویرسازی پتلپ عملکرد بهتری داشتند، اما بین این دو روش تفاوت معنی داری یافت نشد. بین روش های مختلف تمرین تصویرسازی پتلپ، تمرین بدنی و تمرین ترکیبی بر میزان استرس شناگران تفاوت معنی داری وجود ندارد.
    Abstract
    The aim of this study was to assess the effect of petlep-based mental imagery, Physical training and combination of them on swimmers’ performance and stress. It was a semi-experimental research. A pilot project with three experimental groups was done and the study consisted of pretest and post test. The study consisted of all male swimmers between 18 and 25 years old who were living in Tehran. The study population consisted of 35 subjects who were familiar with the four kind of swimming methods and they were selected by convenience sampling. They were divided into three groups randomly: Physical training group (n = 12), imagery training group (n = 12) and combination group (n = 11) (50 percent of attempts were mental per session). They have practiced their skills for six weeks and three sessions per week. Instruments included the Movement Imagery Questionnaire-Revised, Second Edition (MIQ-RS) by Martin and Hall, 1997, DASS stress questionnaire and Clark and Ste-marie evaluation checklist for front crawl swimming (2007). Descriptive and inferential statistical methods were used to analyze data. Kolmogorov-Smirnov test was used to verify the data normality and Levene test was used to assess the homogeneity of variances. Paired t-test was used to investigate the effect of exercise on dependent variables and one-way analysis of variance (ANOVA) was used to investigate the differences between groups. Data analysis was done by using software SPSS18. The findings demonstrated there was a significant difference among the effects of Petlep-based mental imagery training, physical training and combination of them on swimming performance. Performances of the combination group and the physical training group were in post test than the performance of the Petlep-based imagery group, but no significant difference was found between the two methods. There was no significant difference among the effects of Petlep-based mental imagery training, physical training and combination of them on swimmers’ stress.