عنوان پایاننامه
طراحی مرکز فرهنگی بامیان با بکارگیری الگوهای بومی
- رشته تحصیلی
- مهندسی معماری
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11231;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74747;کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11231;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74747
- تاریخ دفاع
- ۱۲ تیر ۱۳۹۵
- دانشجو
- سمیه فصیحی
- استاد راهنما
- سیدغلامرضا اسلامی
- چکیده
- طراحی مرکز فرهنگی بامیان با بکارگیری الگوهای بومی افغانستان، بخصوص نواحی مرکزی آن «هزاره جات» شاهد تاریخ، تمدن و فرهنگ کهن و گرانبار است و بامیان در زمان های دور مأمن پیروان بودا بوده است، که ما امروز شاهد شاهکارهایی از هنر مجسمه بودایی در مقیاس عظیم هستیم. خانه ها یا عبادتگاه هایی (سموچ) که در دل سنگ و غالبا در کنار مجسمه های بزرگ سنگی بودا در کوه های سر به فلک کشیده ی این منطقه ایجاد شده اند، را می توان در ترکیب آنها از نمونه های منحصر بفرد دانست. بامیان، نقطه ی برخورد تمدن های باستانی، بخصوص هنر بودیسم با اسلام است و از این بابت حساسیت خاصی در طراحی ایجاد میکند. از آنجایی که بت های بودا یادگار دین بودایی در منطقه است، و دین حال حاضر ساکنان منطقه دین مقدس اسلام است، لازم است تا با حفظ احترام به ارزش تاریخی سایت، این مجموعه به عنوان یک مرکز فرهنگی که دین نیز همواره جزئی از فرهنگ است، معرف دین و آئین حال حاضر نیز باشد، در عین حال که به عنوان یک نماد فرهنگی عمل می کند، خود باعث ایجاد تضاد و تفرقه، نگردد. این در حالیست که مردم افغانستان همواره قربانی تفرقه و تضادهای قومی بوده اند و رسالت یک مرکز فرهنگی می تواند از میان برداشتن این چند پارچگی و ایجاد وحدت ملی باشد. رساله ی حاضر بر پایه ی سه مرحله شامل مطالعات و تجزیه و تحلیل وضع موجود، مبانی نظری و روند طراحی بنیان نهاده شده است. بدین جهت در ابتدا بعد از طرح مسئله به بیان رابطه فرهنگ و معماری و تاثیر عوامل فرهنگی در شکل گیری فضاهای معماری و لزوم توجه به معماری فضاهای فرهنگی میپردازد. سپس اهمیت و توجه به معماری بومی مطرح می شود و در ادامه، مهمترین قواعد و اصول کلی الگوهای معماری بومی بامیان بیان می گردد. در فصل بعدی به معرفی چند نمونه ی موردی مشابه پرداخته و نتایج بدست آمده از نقاط قوت هریک مورد بررسی قرار گرفته و در طراحی پروژه مورد استفاده قرار میگیرد. سپس هدف اصلی که رسیدن به راهکارهای اجرایی برای طراحی فضاهای فرهنگی در جهت احیای فرهنگ وآداب و رسوم ملی و بومی، حفظ ارزش های منطقه و معماری سنتی است، عنوان می شود.
- Abstract
- Design of Bamiyan Cultural Center using local patterns Afghanistan, especially its central area "Hazarajat," witness history, civilization and culture, and Bamiyan had been Buddha's followers refuge in ancient times, which we are experiencing a large-scale Buddhist sculptures that are masterpieces of art. Bamiyan is a point of encounter ancient civilizations, especially Islam and Buddhist art and it creates a special sensitivity in this design. Since the idols of Buddha are relic of Buddhism in the region, and now the current religion is Islam, it is necessary to respect the historical value of the site, and also the complex as a cultural center that religion has always been part of the culture represents the current faith and religion too. At the same time that it serves as a cultural icon, not to create conflict and division because the Afghan people have ever been the victims of ethnic division and conflict, and mission of a cultural center can be the elimination of this fragmentation and building national unity. The present thesis has been established based on three steps including studies and analysis of the status quo, theory and design process. So for the first after stating the issue, explains the relationship of culture and architecture and then states the influence of cultural factors on the formation of architectural spaces and the necessity of attention to cultural spaces. After that describes the importance of attention to vernacular architecture, then, the rules and general principles of Bamiyan vernacular architecture patterns become clear. The next chapter introduces several similar sample and studies the results obtained from each sample and used the strength property in the project design. The main objective is to achieve operational guidelines for the design of cultural spaces in order to revive and protect the culture, national and local customs, values and traditional architecture of the region.