عنوان پایاننامه
اثر بخشی برنامه امید بخشی بر ارتقای سلامت روانی دانش آموزان تیزهوش در معرض فرسودگی تحصیلی
- رشته تحصیلی
- روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74604;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2468;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74604;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2468
- تاریخ دفاع
- ۰۱ تیر ۱۳۹۵
- دانشجو
- مجتبی مهدوی
- استاد راهنما
- احمد به پژوه
- چکیده
- چکیده افراد تیزهوش کسانی هستند که استعداد یا قابلیت بالایی در یک یا چند حیطه دارند. این حیطهها ممکن است شامل مهارتهای حسی حرکتی یا تبحر در نظام نمادین باشد و همچنین هوشبهر آنان حداقل دو انحراف معیار بالاتر از میانگین جامعه است. عوامل گوناگونی بر پیشرفت و عملکرد تحصیلی دانشآموزان تیزهوش تأثیر میگذارد و گاهی موجب افت تحصیلی آنان میشود؛ یکی از عوامل تأثیرگذار بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان که کمتر موردتوجه قرارگرفته است فرسودگی است. برای بهبود فرسودگی تحصیلی دانشآموزان برنامههای مختلفی ارائه شده است، در همین راستا برنام? امیدبخشی از نظریه امید اسنایدر و اندیشههای برگرفته از درمان شناختی، درمان راهحل مدار و درمان داستانی یا روایتی مشتق میشود. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش برنام? امیدبخشی بر ارتقای سلامت روانی و فرسودگی تحصیلی در دانشآموزان تیزهوش در معرض فرسودگی تحصیلی صورت گرفت. جامع? آماری کلی? دانشآموزان تیزهوش دبیرستانی مدرس? شهید بهشتی شهرستان سبزوار بودند که در معرض فرسودگی تحصیلی قرار داشتند. از جامع? یادشده 30 دانشآموز با روش نمونهگیری تصادفی منظم انتخاب شد که بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایشی (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایشی به مدت 8 جلسه هفتگی تحت آموزش برنام? امیدبخشی قرار گرفت. گردآوری دادهها به کمک پرسشنام? سلامت عمومی و پرسشنام? فرسودگی تحصیلی ماسلاچ انجام شد. پرسشنامهها توسط هر دو گروه آزمایشی و کنترل در دو مرحله قبل و بعد از مداخله تکمیل شد و مورد تحلیل قرار گرفت. روش تحقیق آزمایشی بود و از طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه استفاده شد. یافتههای تحقیق با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چند متغیره تجزیه و تحلیل شد. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس چند متغیره نشان داد که بین میانگینهای نمرات پسآزمون و پیشآزمون در سطح 0.05 تفاوت معناداری وجود دارد نتایج پژوهش حاکی از اثربخشی آموزش برنام? امیدبخشی در ارتقای سلامت روانی و فرسودگی تحصیلی در دانشآموزان تیزهوش در معرض فرسودگی تحصیلی بود. واژگان کلیدی: تیزهوشی، فرسودگی تحصیلی، سلامت روانی، امیدبخشی
- Abstract
- The Effect of Hope Therapy on Enhancing Mental Health and Reducing Academic Burnout in Gifted High School Students at Risk for Academic Burnout Abstract Gifted individuls are those who demonstrate outstanding levels of aptitude or competence in one or more domains. Include any structured area of activity with its own symbol system and/or set of sensimotor skills and their intelligent quotient is 2 standard deviation higher than normal distribution. So many factors effect on gifted students academic achievement and sometimes lead to academic failure. One of the problems that lead to academic failure is burnout. There are so many strategies for improving students’ difficulties. Hope therapy which is derived of problem solving therapy and narrative therapy and roots in cognitive therapy. This study aims at investigating the effectiveness of hope therapy on enhancing mental health and reducing academic burnout in gifted high school students at risk for academic burnout. Research population consists of all the gifted high school students at risk for academic burnout in Sabzevar. The research procedure is experimental with pre-test and post-test design and control group. 30 gifted high school students were selected by using systematic random sampling and were randomly assigned in two experimental (15 persons) and control (15 persons) groups. The experimental group receives hope therapy training for 8 sessions. The data were gathered by using general health questionnaire and maslach burnout inventory. Questionnaires were completed by both experimental and control groups in two stages, before and after the intervention. The results were analyzed with analysis of covariance. The Mancova analysis results showed that there is significant difference between average scores of experimental and control groups in both pre-test and post-test stages. As a conclusion, hope therapy training is quite effective in enhancing of mental health and reducing academic burnout in gifted high school students who are at risk of academic burnout. Key words: Giftedness, Academic burnout, Mental health, Hope therapy