عنوان پایان‌نامه

مقایسه فنی و اقتصادی تونل های تکی و دو قلو ریلی شهری (مترو)



    دانشجو در تاریخ ۱۶ شهریور ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "مقایسه فنی و اقتصادی تونل های تکی و دو قلو ریلی شهری (مترو)" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه پردیس یک فنی شماره ثبت: 2270;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76313
    تاریخ دفاع
    ۱۶ شهریور ۱۳۹۵
    دانشجو
    مسعود فرصت
    استاد راهنما
    مسعود پلاسی

    در این پایان نامه به بررسی و مقایسه رفتار تونلهای تکی و دوقلوی متروی شهری پرداخته شده است. در بخشهای ابتدایی یک معرفی اجمالی از تفاوتهای بنیادی این دو نوع تونل بیان شده است. همچنین مقایسه ای بین آنها از نظر ابعاد حفاری، نوع ایستگاه، سیستم تهویه، هزینه های ساخت، پارامترهای تاثیرگذار و... انجام پذیرفته است. در بخشهای بعدی به مدلسازی این دو نوع تونل در دو حالت دوبعدی و سه بعدی پرداخته شده است. مدلهای دوبعدی در نرم افزار Plaxis-2D و مدلهای سه بعدی در نرم افزار Plaxis-3D tunnel انجام شده است. در مدلسازی سه بعدی سعی بر آن بوده که تمامی پارامترهای دخیل در حفاری مدل شوند و هیچگونه ساده سازی صورت نگیرد. در این مدلسازی ها پارامترهایی نظیر چسبندگی، زاویه اصطکاک داخلی خاک، فشارجبهه حفاری، فشار تزریق دوغاب و مقدار سربار موجود بر روی تونل بررسی شده است. در هر یک از پارامترهای عنوان شده، نقطه عطف تونل بعنوان محلی که افزایش پارامتر از آن پس بی تاثیر است، بیان شده است. نتایج حاکی از آن بود که استفاده از تونلهای دوقلو مشکلات کمتری را در سطح بوجود خواهدآورد و درنهایت منجر به نشستهای کمتری در سطح خواهد شد. همچنین مقایسه هایی براساس فهرست بها برای یک متر از حفاری این تونلها انجام شده است که این مقایسه ها برابری قیمتها در این دو نوع تونل را نشان داد. تحقیقات انجام شده در این زمینه نیز این امر را تایید می کنند. در انتها نیز نمودارهای مقایسه ای بین تونلهای تکی و دوقلو آورده شده اند که تاثیر پارامترها را بر هریک از تونلهای تکی و دوقلو بیان می دارد.
    Abstract
    In this thesis, we investigate the behavior of single and twin tunnels of urban subway. In the first step, we have a general introduction of main differences between this two kinds of tunnels. Also we compared these tunnels in terms of cavitatin dimensions, types of station, ventilation system, building costs, effective parameters and etc. In the next section, we simulate these tunnels in two cases of 2D and 3D with Plaxis-2D and Plaxis-3D Tunnel. In 3D simulation, we are trying to simulate all of the effective parameters without any simplification. In these simulations, we investigate parameters like cohesion, internal friction angel, cavitation face pressure, injection pressure and in-situ over-head. In each of the parameters listed, the turning point of the tunnel is indicated as a point where the increase of the parameters is ineffective. The results show that by using twin tunnels, we have fewer problems at ground level, so we have fewer settlements on the ground. Moreover, we have a comparison between these two tunnels for 1m of cavitation with regard to “List Price”. In this comparison, we show that the cost of cavitation is almost the same. In the last section, we have a comparative figures for single and twin tunnels that shows the effect of various parameters.