عنوان پایان‌نامه

تاثیر رسانه های آمریکایی بر افکار عمومی در آمریکای لاتین (شبکه CNN و انتخابات ریاست جمهوری آرژانتین ۲۰۱۵)



    دانشجو در تاریخ ۲۲ دی ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تاثیر رسانه های آمریکایی بر افکار عمومی در آمریکای لاتین (شبکه CNN و انتخابات ریاست جمهوری آرژانتین ۲۰۱۵)" را دفاع نموده است.


    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده مطالعات جهان شماره ثبت: ES39 362 1395;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78712;کتابخانه دانشکده مطالعات جهان شماره ثبت: ES39 362 1395;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78712
    تاریخ دفاع
    ۲۲ دی ۱۳۹۵

    امروزه نقشی پررنگ رسانه ها بر افکار عمومی واقعیتی انکارناپذیر است. در طول سالیان متمادی، آنچه از آن به عنوان شبکه ی اطلاع رسانی انحصاری یاد می‌شود، سعی در تحت کنترل گرفتن زندگی شهروندان در راستای پیشبرد اهداف ایادی قدرت داشته است. نمونه‌ی بارز این رویه را می‌توان در استراتژی رسانه‌های آمریکایی علیه مردمان امریکای لاتین یافت. در تحقیق پیش رو، هدف آن است تا با بررسی نقش احتمالی شبکه سی ان ان اسپانیولی در جهت‌دهی فکری به افکار عمومی در طول انتخابات راست جمهوری آرژانتین در سال 2015 به نفع کاندیدای موردنظر، میزان تأثیرگذاری این شبکه تلویزیونی را بر نتیجه نهایی انتخابات به دست آورد. نتایج این بررسی نشان دادند که ایالات‌متحده از طریق بازوی رسانه‌ای خود حضور بسیار گسترده‌ای در آمریکایی لاتین دارند، به صورتی که اکثریت آن‌ها حتی توانسته‌اند کنترل غول‌های رسانه‌ای خود منطقه را نیز تقریبا در اختیار بگیرند. از سوی دیگر و برخلاف انتظار مشخص شد که شبکه سی ان ان تا حدود نسبتا قابل‌توجهی درنتیجه نهایی انتخابات ریاست جمهوری آرژانتین نقش داشته است.
    Abstract
    En la actualidad, el papel que tienen los medios de comunicaci?n en la opini?n p?blica es una realidad sobre la cual no es factible la duda. Hablando francamente, se trata de una red medi?tica monopolizada que ha estado conquistando la vida cotidiana de la ciudadan?a para adelantar los objetivos de los due?os del poder. Un ejemplo innegable de esta tendencia se ve en el comportamiento y el funcionamiento de los medios de comunicaci?n de EE.UU. en América Latina. El presente estudio busca investigar la influencia de los medios estadounidenses en dicha vasta regi?n del mundo. Para ello, pone su atenci?n en la cadena de televisi?n norteamericana CNN en espa?ol y las elecciones presidenciales de Argentina en el a?o 2015. Resulta que los aparatos informativos de EE.UU. cuentan con una amplia presencia en América Latina hasta tal punto que la mayor?a de ellos tiene bajo su control, o por lo menos afectan en gran medida, los monopolios medi?ticos de la regi?n. Por otra parte, con base en un método emp?rico, se concluye que el canal CNN, manteniendo una estratégica meticulosamente ideada, influenci? hasta un 18 % en el resultado final de los ?ltimos comicios argentinos.