عنوان پایاننامه
بررسی تاثیر محیط خارجی و فاصله روانی بر عملکرد صادراتی کالاهای واسطه ای صنعتی
- رشته تحصیلی
- مدیریت بازرگانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77911;کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 1244;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77911;کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 1244
- تاریخ دفاع
- ۲۷ شهریور ۱۳۹۵
- دانشجو
- احسان احمدی خواه
- استاد راهنما
- طهمورث حسنقلی پوریاسوری
- چکیده
- با توجه به پتانسیل بالقوه صادرات در رفع نیازهای ارزی هر کشور و نقش بیبدیل آن در امر اشتغال در سطح ملی و توسعه پایدار اقتصادی کشور، اهمیت و ضرورت صادرات کالاهایی که سهم ارزش افزوده در آنها بالاست، بسیار مشهود است. بدین منظور هدف این پژوهش بررسی تأثیر محیط خارجی و فاصله روانی بر عملکرد صادراتی کالاهای واسطهای صنعتی، کمک به ارتقای هرچه بیشتر عملکرد صادراتی کالاهای واسطهای صنعتی در کشور است. مسئله انتخاب بازار با هدف صادراتی یکی از مسائل مهمی است که از دیرباز ذهن متخصصان و فعالان صادراتی به خود مشغول کرده است. به عبارتی همه فعالان بازرگانی بینالملل درصدد هستند تا بتوانند با درنظرگرفتن تأثیر عوامل محیط خارجی در بازارهای هدف و با توجه به نقش تعدیلگر گرایش صادراتی حتیالامکان به بهترین انتخابهای ممکن برسند تا ضمن حداقل کردن ریسک به ازای بازده مشخص، بهینهترین عملکرد صادراتی را داشته باشند. گزینش بازار یا بازارهای صادراتی مناسب، در سطح وسیعی طی زمانها و دورههای متناوب و متفاوت بررسی و ارزیابی شده است. در این پژوهش سعی بر این است که یکی از دغدغههای اصلی تولیدکنندگان و صادرکنندگان کالاهای صنعتی که شناخت بازارهای صادراتی بالقوه و نیز بهبود و رشد عملکرد صادراتی آنهاست را برطرف کرده و با ارائه راهکارهایی صادر کنندگان و تولیدکنندگان کالاهای صنعتی که قصد دارند عملکرد صادراتی بهینهتر و موفقتری داشته باشند را از طریق بررسی تأثیر عوامل محیط خارجی بر بازار هدف و نیز درک بهت تأثیر فاصله روانی بازار مبدا و بازار هدف کمک کرده و مشکل آنها را در رشد عملکرد صادراتی رفع و عملکرد صادراتی آنها را بهینه نمایند. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی است. جامعه آماری آن فروشندگان، تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات پلیمری که دفتر مرکزی و یا مکان تولید آنها شهر تهران است. تعداد آنها 83 شرکت و قلمرو زمانی این پژوهش شش ماهه اول سال 1395 است. نتایج این پژوهش نشاندهنده این است که تغییرات تکنولوژی و فاصله روانی بر میزان انطباق آمیخته بازاریابی شرکتها مؤثر است ولی دلایل محکمی برای تأثیر شدت رقابت بر میزان انطباق آمیخته بازاریابی شرکتهای مورد پژوهش یافت نشده است. انطباق بازاریابی شرکتها بر عملکرد صادراتی آنها مؤثر است و گرایش بازار صادراتی تعدیلگر رابطه انطباق آمیخته بازاریابی و عملکرد صادراتی است.
- Abstract
- Concerning the powerful potential of exports for meeting the currency needs of the country and its important role in employment at a national level and the sustainable development of the country’s economy, the importance and necessity of exporting the commodities with a prominent value added share is obvious. As a result, the aim of this research is to review the effect of external environment and psychological distance on the exporting performance of industrial intermediate commodities and assisting its improvement. The issue of market selection with an exporting goal has been a major topic for the experts and activists in the field of exports. In other words, all of the activists in the international business and commerce want to each the best choices possible by the effect of external environment factors on target markets and the moderator effect of exports, so that they can reach a premium export performance with minimizing the risks in return of a clear output. Market selection for the proper exporting markets has been studied during different and frequent periods. In this study, the focus has been on the removal of one of the major concerns of producers and exporters, i.e. the recognition of proper potential export markets and improving the exporting performance. Moreover, some approaches have been proposed by studying the effect of the external environment on the target market and gaining a better understanding of the effect of psychological distance of the source and target markets in order to help the exporters and producers of industrial commodities that want to have a better performance. This research is practical concerning its target and its statistical population includes traders, producers and exporters of polymer products that their central office or production sites are located in Tehran and consist of 83 companies. The duration for this research was the first six months of 2016. The results show that technological changes and psychological distance are influential in the mixed conformity of the companies’ marketing process, but strong evidences for the influence of the intensity of competition on the mixed conformity of the companies’ marketing. The conformity of the companies’ marketing is effective on their export performance the market trends are the moderators of the relation between mixed conformity of marketing and export performance.