عنوان پایاننامه
تجزیه و تحلیل پویایی های رقابتی با استفاده از رویکرد نقشه گروه های استراتژیک(مورد مطالعه صنعت مبلمان)
- رشته تحصیلی
- مدیریت بازرگانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75943;کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 1105;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75943;کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 1105
- تاریخ دفاع
- ۱۴ شهریور ۱۳۹۵
- دانشجو
- حامد ابوتراب
- استاد راهنما
- علیرضا اصلانی
- چکیده
- در محیط کسب و کار رقابتی امروز، تنها شرکتهایی میتوانند بقا داشته باشند که به سرعت تقاضای مشتریان خود را تشخیص داده و محصولات و خدمات خود را به گونهای طراحی، تولید و عرضه نمایند که در جهت رفع نیازهای آنان باشد (Charles, 2008). صنعت مبلمان از صنایع سبک و زودبازده است. در دو دهه گذشته، همزمان با افزایش طبقه متوسط جامعه ایران، در حالی که تقاضا برای صنعت مبلمان روند صعودی داشته، ولی این صنعت با چالش های بسیاری از جمله واردات بی رویه مبلمان از کشورهای چین، مالزی، ترکیه، اندونزی و صادرات بسیار ناچیز با توجه به ظرفیت های موجود روبرو بوده است. این ظرفیت در بخش تولید محصول زیاد بوده ولی کمبود توجه به کیفیت محصول و نوآوری در این صنعت و میزان کم رضایت مشتریان از سوی برخی از تولید کنندگان داخلی سبب شده تا تمایل مشتریان به کالاهای داخلی کاهش یافته و به سمت محصولات خارجی گرایش پیدا کنند. برای مقابله با این چالش ها، شناسایی استراتژی های مناسب این صنعت که ایجاد فرصت کند بسیار ضروری است. در این پژوهش محقق بدنبال شناسایی نقشه گروه استراتژیک صنعت مبلمان در شهر تهران می باشد. بدین منظور، ابتدا به شناسایی ویژگی های بارز اقتصادی و رقابت، محرک های اصلی و گروه های استراتژیک صنعت مبلمان پرداخته و سپس با استفاده از رویکرد نقشه گروه های استراتژیک (Porter, 1980) به تجزیه و تحلیل پویایی های رقابتی در صنعت مبلمان می پردازد.
- Abstract
- In today's competitive world, the survival of businesses is highly depended on the satisfying the customers and response to their demands. One of the big markets with high level of competition is furniture industry. This industry has had a fast growth along with improving the economics conditions and quality of life in the world. However, the number of suppliers in the levels of international and local scales bring challenges from survival businesses. This bring the importance of strategic analysis approach in the industry. This research is to introduce one of the newest strategic tools, strategic group maps, and mapping the dynamics of furniture industry in a selected case study. For this purpose, economic and competitive features, key drivers and strategic groups of the furniture industry are identified, and then by using the strategic groups map, competitive dynamics in the furniture industry are analyzed. Keywords: Strategy, strategic groupsmap, furniture industry, competition