عنوان پایاننامه
عدالت کلاسی از منظر زبان آموزان انگلیسی سطح پیشرفته ایرانی: اعداد و کلمات روایت می کنند
- رشته تحصیلی
- آموزش زبان انگلیسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 2/1987;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77348;کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 2/1987;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77348
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۹۵
- دانشجو
- امیرحسین رسولی
- استاد راهنما
- سیدمحمد علوی
- چکیده
- عدالت به چهار دلیل در ارزشیابی کلاسی از اهمیت برخوردار است: ابتدا، عدالت در کنار روایی و پایایی معیارهایی برای سنجش کیفیت ارزشیابی کلاسی هستند. ثانیا، عدالت منجر به یادگیری، انگیزش و رضایت دانش آموزان می¬شود در حالی که بی¬عدالتی ،بی¬انگیزشی و عدم یادگیری آنها را در پی¬دارد. ثالثا، معلمان، دانش آموزان و والدین عدالت را به مثابه فضیلت اخلاقی می¬بینند. رابعا، درک دانش آموزان از عدالت باعث شکل گیری نگرش دموکراتیک آنها در آینده می¬شود. با توجه به همه¬ی آنچه که در رابطه با اهمیت عدالت گفته شد، متاسفانه نظریه پردازی عدالت برای ارزشیابی کلاسی مورد غفلت واقع شده است. برای پاسخ به این مشکل، مطالعه¬ای در دو مرحله انجام گرفت. در مرحله ی اول، 78 منبع به صورت سیستماتیک از دید محققان، معلمان و دانش آموزان مورد بررسی قرار گرفت تا سه هدف دنبال شود: الف) درک صحیحی از وضع کنونی مطالعات عدالت کلاسی به وجود آید، ب) درک جامعی از تعاریف موجود عدالت کلاسی و نظریه¬ها و روش¬های پژوهشی اختیار شده برای بررسی عدالت کلاسی بدست آید، ج) دو مدل عدالت و بی¬عدالت کلاسی بر اساس نظریه¬ی عدالت کلاسی ارائه شود که نمایانگر رفتارهایی از طرف معلمان است که باعث شکل گیری عدالت و بی¬عدالتی در اذهان دانش آموزان می¬شود و نتایجی که این گونه رفتارها در پی دارد. در مرحله دوم درک عدالت دانشجویان تحصیلات تکمیلی از منظر نظریه عدالت کلاسی مورد بررسی قرار گرفت تا شواهدی برای اثبات نظریه ی مطروحه در قسمت اول پایان نامه جمع گردد. در این راستا، پاسخ 229 شرکت کننده در این تحقیق به سه سوال پرسشنامه مورد تحلیل قرار گرفت تا الف) ادراکات توزیعی، رویه¬ای و ارتباطی دانشجویان مشخص گردد ب) واکنش¬های احساسی آنها نسبت به ناعدالتی تعیین گردد، و ج) واکنش¬های رفتاری آنها در مقابله با ناعدالتی مشخص گردد. نتایج نشان داد که شرکت کنندگان مواردی از قبیل نمره و رویه نمره دادن، تنبیه، رویه کلاسی، بازخورد ارتباطی و اطلاعاتی و غیره را به عنوان فاکتورهایی برای بی¬عدالتی بیان کردند. علاوه بر این، دانشجویان در مقابل بی¬عدالتی واکنش¬های احساسی و رفتاری از قبیل ناراحتی، خشم، اعتراض به استاد و سکوت را ذکر کردند. نتایج حاکی از آن است که نظریه پردازی عدالت کلاسی باید چهار عنصر ارزشیابی، تدریس، یادگیری و روابط کلاسی را در بر بگیرد. همچنین، یافته¬های این مطالعه به معلمان برای برقراری عدالت و اجتناب از بی¬عدالتی کمک می¬کند
- Abstract
- Fairness is important in classroom assessment (CA) for four reasons: first, fairness along with validity and reliability are the criteria for assessing the quality of CA; second, fairness can contribute to students’ learning, motivation, and satisfaction positively; however, unfairness impedes their motivation and learning; third, teachers, students, and parents consider fairness as a moral virtue; and fourth, students’ fairness perception shapes their future democratic and civic attitudes. Nonetheless, reconceptualization of fairness for CA, compared to validity and reliability, has received little attention. To revisit the concept of fairness for CA, a two-phase study was conducted. In the first phase, 78 studies on fairness were systematically reviewed and analyzed through the perspective of researchers, teachers, and students to (a) understand the current status of classroom fairness; (b) realize how classroom fairness has been defined and what methods and theories have been used to address it; and, (c) provide two models of classroom fairness and unfairness based on the perspective of classroom justice theory that show what factors enhance or deteriorate students’ fairness perception and what effects can be attained through such behaviors. In the second phase, Iranian higher education students’ fairness perception was explored using classroom justice theory to provide data-driven evidence for the reconceptualized construct of CA fairness suggested in the first phase. Utilizing the critical incident technique, 229 participants’ open-ended written answers to three questions were content analyzed to (a) identify their perceptions of distributive, procedural, and interactional injustice; (b) examine their emotional reactions to experienced unfairness; and (c) investigate their behavioral reactions to unfairness. The participants emphasized grades and grading procedure, punishment, classroom procedure, interpersonal and informational feedback, etc. as factors contributing to their distributive, procedural, and interactional unfairness. Furthermore, their most prominent emotional and behavioral reactions were anger, upset, dissent to a teacher, and do nothing. The findings provide evidence for reconceptualization of classroom fairness in terms of assessment, teaching, learning, and classroom interactions. In addition, findings can help teachers uphold fairness, and avoid unfairness in the classroom; hence, improving students’ motivation and learning. Key Terms: classroom assessment, classroom fairness, classroom justice theory, systematic review, critical incident technique