عنوان پایان‌نامه

دفینه های بی نشان



    دانشجو در تاریخ ۱۴ تیر ۱۳۸۸ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "دفینه های بی نشان" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    کارگردانی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 41543;کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 7822
    تاریخ دفاع
    ۱۴ تیر ۱۳۸۸
    استاد راهنما
    تاجبخش فنائیان

    ایرانیان و یونانیان باستان، به دلیل ارتباط، رویارویی، بده‌بستان و تخاصم دامنه‌دار، از تقابل و تأثیر خوشایند و ناخوشایند فرهنگی گریزی نداشتند. در این رساله، پیرو نگره‌ای که شرح آن می‌رود، با هدف کاوش هویت و فرهنگ ایرانیان در آثار نمایشی عصر طلایی یونان باستان، پس از سیر کوتاهی در دوره پیش از اشیل در بخش اول، احوال و آثار سه قله نمایش‌نویسی آن دوران، اشیل، سوفوکل و اوری‌پید، در بخش‌های دوم، سوم و چهارم بررسی شده‌است. در هر فصل، نخست زندگی و آثار و احوال و دیدگاه شاعر و جایگاه هنری و اجتماعی او بررسی شده، سپس با توجه به رویکرد رساله، از هر نویسنده آثاری برگزیده و نشانه‌های متون کاویده و به نقد آثار پرداخته شده‌است. در بخش دوم نمایش‌نامه‌های ایرانیان و پرومته در زنجیر از اشیل مورد بررسی قرار گرفته‌است. در بخش سوم نمایش‌نامه‌های آنتیگونه، ایدی‌پوس شهریار و الکترا از سوفوکل کاویده شده‌است. و در فصل چهارم نمایش‌نامه‌های مده‌آ و زنان تروا از اوری‌پید مورد توجه قرار گرفته‌است. ضمن آن که در هر بخش در جستجوی یافتن نشانه‌های شرقی، آسیایی و ایرانی، نگاه گذرایی نیز به سایر آثار نمایش‌نویسان شده‌است.
    Abstract
    Due to communication, confrontation, and conflicts, ancient Iranians and Greeks, could not escape pleasant and unpleasant Cultural effects. In this thesis, following viewpoint that will be described, a survey on exploring Iranian culture and identity in dramatic works of the Golden Age of ancient Greece is done. After a short look on the period before Aeschylus in the first chapter, the profile and works of three peaks of Greek Playwrights, Aeschylus, Sophocles and Euripides has been investigated in chapters II, III and IV. In the beginning of each chapter, life, circumstances and viewpoints of each poet, and his social and artistic status have been studied. Then considering the thesis approach, some works of each author have been selected and signs of texts searched and analyzed. Plays Persians and Prometheus Bound by Aeschylus in the second chapter have been studied. In chapter III, plays Antigone, Oedipus Rex and Electra by Sophocles have been researched. And in the fourth chapter, the Trojan women and Medea by Euripides have been focused. Moreover, in each chapter, the other works of playwrights has been investigated to find Eastern, Asian and Iranian signs.