عنوان پایان‌نامه

تحلیل نیازهای زبان انگلیسی دانشجویان مهندسی برق: گامی به سوی اشتغال پذیری



    دانشجو در تاریخ ۱۰ شهریور ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تحلیل نیازهای زبان انگلیسی دانشجویان مهندسی برق: گامی به سوی اشتغال پذیری" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    آموزش زبان انگلیسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 2/1998;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77453
    تاریخ دفاع
    ۱۰ شهریور ۱۳۹۵

    این مطالعه به بررسی نیازهای زبان انگلیسی دانشجویان مهندسی برق و فارغ التحصیلان از دید خودشان، و همچنین نیازهای زبانی این دانشجویان از دیدگاه اساتید زبان انگلیسی برای علم و فناوری می پردازد. علاوه بر این، انتظارات زبان انگلیسی شرکت های برقی از فارغ التحصیلان این رشته در نظر گرفته می شود.. برای تحقق این منظور، به چهار گروه مختلف، از جمله 97 دانشجوی مهندسی برق ، 62 فارغ التحصیل مهندسی برق، 15 استاد انگلیسی برای اهداف ویژه و 20 کارفرما از 15 شرکت معتبر برقی در شهرهای مختلف ایران پرسشنامه ای داده شد. علاوه بر این، مصاحبه نیمه ساختار یافته با هر یک از گروه ها و همچنین حداقل دو جلسه مشاهده کلاس درسی انجام شد. پس از جمع آوری داده ها از روش هایی همچون تحلیل محتوا، آمار توصیفی، و آزمون آماریt-test به منظور تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد. نتایج برآمده از تحلیل داده ها نشان داد که جنبه های مختلف "خواندن"، "نوشتن"، "صحبت کردن"، "گوش کردن" و "فنون یادگیری" برای هر یک از گروه های این تحقیق از درجه اهمیت متفاوتی برخوردار است. علاوه بر این، نتایج آماری مشخص کرد که بین نیازهای زبانی فارغ التحصیلان مهندسی برق که در شرکت های مختلف برقی مشغول به کار هستند با دانشجویان مهندسی برق، تفاوت های معنی داری وجود دارد، به طوری که فارغ التحصیلان به مهارت های "خواندن" و "فنون یادگیری زبان" نیاز بیشتری دارند. در این مطالعه همچنین، الزامات زبان انگلیسی شرکت های مهندسی برق با نیازهای زبانی مهندسان فارغ التحصیل مقایسه شد و نتایج گویای این بود که تفات های معناداری بین این دو گروه وجود دارد. به عبارت دیگر، شرکت های مهندسی برق از فارغ التصیلان آینده خود انتظار دارند که در مهارت های "خواندن"، "فنون یادگیری" و" صحبت کردن" بهتر باشند. به طور ویژه، مهارت های کوچک خاصی همچون "ترجمه"و "واژه های فنی" برای کارفرمایان مهندسی برق بسیار مهم تلقی می شد. نتایج همچنین نشانگر این بود که موضوع اشتغال پذیری، امری است که ذهن دانشجویان مهندسی برق را درگیر می کند. به این دلیل که یکی از مهم ترین اهداف آن ها برای یادگیری زبان انگلیسی، "موفق بودن در تحصیل و حرفه" است. در نهایت، پیشنهادات بسیاری در رابطه با تدریس و یادگیری زبان انگلیسی برای علم و فناوری یافت شد. این یافته ها با در نظر داشتن نیازهای واقعی زبان انگلیسی دانشجویان و فارغ اتحصیلان این رشته در سطوح دانشگاهی و کاری، مفاهیم بسیاری برای برنامه سازان درسی، طراحان برنامه درسی و اساتید زبان انگلیسی دارد.
    Abstract
    This study investigated the English language needs of Electrical Engineering students and graduates from their own perspectives, as well as language needs of students from the point of view of EST instructors. Moreover, the English language expectations of Electrical companies from the graduates of this major were taken into account. To fulfill this end, a questionnaire was administered to four different groups of stakeholders, including 97 Electrical Engineering (EE) students, 62 EE graduates, 15 ESP instructors and 20 EE employers from 15 well-reputed Electrical companies in different cities in Iran. Moreover, semi-structured interviews with each group of stakeholders and at least two sessions of classroom observation were conducted. After data collection, content analysis, descriptive statistics, and statistical test of Independent sample t-test were used to analyze the data. The results of data analysis indicated that different aspects of “reading”, “writing”, “speaking”, listening”, and “study skills” with different degrees of emphasis were important for each group of stakeholders. Moreover, the results of Independent sample t-test revealed that there are significant differences between English needs of Electrical Engineering graduates who are working in different Electrical companies and EE students at university level, in that EE graduates need “reading” and “study skills” more than EE students. In addition, English requirements of EE companies were compared to those of Engineers and the results revealed significant differences. In other words, EE companies expected their prospective EE graduates to be more proficient in “reading”, “study skills”, and “speaking”. In particular, some specific micro-skills, namely “translation” and “technical vocabulary” were considered as highly important for EE employers. The findings also showed that the EE students’ minds are preoccupied with the issue of employability, since one of their most important purposes for learning English is “being successful in education and career”. Finally, several suggestions with teaching and learning EST were found in the study. These findings have several implications for curriculum developers, syllabus designers, materials developers, and EST instructors in order to consider the real English Needs of EE students and graduates both at academic level and workplace.