عنوان پایان‌نامه

بررسی تاثیر ماژولاریتی بر عملکرد نوآوری محصول با لحاظ نقش تعدیل کننده مشارکت تامین کننده و میانجی نواور بودن محصول (مورد مطالعه شرکت های فعال در حوزه تولید لوازم خانگی




    رشته تحصیلی
    مدیریت تکنولوژی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76912;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76912
    تاریخ دفاع
    ۱۳ مهر ۱۳۹۵
    استاد راهنما
    مهدی محمدی

    هدف این پژوهش بررسی تاثیر ماژولاریتی محصول بر عملکرد نوآوری محصول در شرکت های فعال در حوزه تولید لوازم خانگی می باشد. در این میان مشارکت تامین کننده به عنوان متغیر تعدیل کننده و نوآور بودن محصول به عنوان متغیر میانجی نیز بررسی شده است. پژوهش حاضر از حیث هدف، پژوهشی کاربردی است و از نظر گردآوری داده ها توصیفی- پیمایشی می باشد. در این پژوهش به جای نمونه گیری به علت محدود بودن جامعه به بررسی کل جامعه می پردازیم و از تمام شماری استفاده می کنیم. مدیران این شرکت ها به عنوان جامعه پاسخگو در نظر گرفته می شوند. جامعه آماری این پژوهش تمامی محصولات مربوطه شرکت های فعال در حوزه لوازم خانگی در تهران و حومه می باشد و برای گردآوری داده ها از ابزار پرسشنامه و از 44 شرکت در این حوزه استفاده شده است که با توجه به 104 محصول گرداوری شده تعداد 50 پرسش نامه بازگشت داده شد. مدل مفهومی این پژوهش با توجه به روابط هر یک از متغیرهای اصلی که جداگانه در مقالات دیگر بررسی شده بود، بدست آمد. شاخص ها و معیارهای هریک از این متغیرهای نیز با توجه به ادبیات گرداوری شد. شاخص های نهایی تایید شده با استفاده از پرسش نامه جداگانه و تحلیل محتوایی هر یک از آنان توسط متخصصین و خبرگان این حوزه بدست آمد. تحلیل داده ها با ضریب همبستگی و مدل سازی با رویکرد مدل سازی معادلات ساختاری مبتنی بر حداقل مربعات جزئی(PLS) می باشد. با توجه به وجود متغیر تعدیل کننده نرم افزار مورد استفاده WarpPLS اتخاد گردید. آزمون برازش T-Test به منظور محاسبه t و مقایسه آن با میانگین برای معناداری هر یک از شاخص ها و سوالات، آزمون R2 به منظور میزان تاثیر گذاری متغیر مستقل بر متغیر وابسته و آزمون Q2 مرتبط با قدرت پیش بینی متغیر مستقل برای هر متغیر وابسته نیز انجام شد. در آخر آزمون ناپارامتریک فریدمن نیز به منظور رتبه بندی هر یک از شاخص ها انجام شد و مشخص شد کدامیک از شاخص ها در حوزه لوازم خانگی در ارجحیت بالاتری قرار دارند. آزمون فرضیه و تحلیل مسیر نیز در انتها نشان داد که تمامی فرضیه های پژوهش در سطح اطمینان 99 درصد رابطه مثبت و معناداری با یکدیگر دارند. این رابطه مثبت و معنادار نشان از اهمیت و ضرورت کاربرد ماژولاریتی در صنایع لوازم خانگی می باشد. مقوله های مشارکت تامین کننده از یک سو و نوآور بودن محصول از سوی دیگر نشان می دهند که وجود این دو متغیر می تواند در تسریع این روند موثر باشند، چرا که اثر آن ها مثبت و معنادار محاسبه شد. در انتها با توجه به نتایج بدست آمده و آزمون فرضیات هر یک از روابط، پیشنهادات کاربردی این پژوهش ارائه شد. با توجه به اینکه شرکت های تولید کننده لوازم خانگی در بکارگیری ماژولاریتی در محصولات خود بسیار کند عمل می کنند، پیشنهاد می گردد که این روند با توجه به مثبت بودن نتایج حاصل از آن، هر چه سریع تر لحاظ شود تا صنعت لوازم خانگی در عرصه رقابتی جهانی بتواند جایگاهی هرچه بالاتر داشته باشد.
    Abstract
    TheThe aim of this study is to evaluate the impact of product modularity in product innovation performance of companies which are operating in the field of household appliances .participation of suppliers as a moderating variable and innovativeness of the product as a mediator also investigated. The present study as terms of its aim is applied research and as terms of gathering data is descriptive. In this study, due to limited sample we investigated the whole society and we use census. The managers of these companies are considered as the community. The study population consisted of all relevant products companies which is active in the field of home appliances in the Tehran and Suburbs. Data collected by questionnaire tools and the 44 companies in this area has been used, According to 104 collected product, 50questionnaires were returned. This conceptual model with respect to each of the main variables that have been studied separately in other articles were found. Each of these variables as indicators and metrics were collected according to the literature. Final indicators approved by means of questionnaires and content analysis of each of them by specialists and experts in this field respectively. Data analysis correlation and modeling of structural equation modeling approach is based on partial least squares (PLS). According to the moderator variables WarpPLS software was used. Fitting T-Test to calculate and compare it with the average for meaning in any of the indicators and questions, R2 in order to test the influence of the independent variable on the dependent variable and associated Q2 test the predictive power of the independent variable for each dependent variable was also performed. Finally, Friedman's nonparametric test was used to rank each indicator and determined which of the indexes are higher priority in the field of home appliances. at the end Hypothesis testing and path analysis showed that by 99% all hypothesis positively and significantly correlated with each other. This is a significant positive correlation indicates the importance and necessity of the use of modularity in the household appliances industry. Participation component suppliers on the one hand and the other being an innovative product Show that these two variables can be effective in accelerating this process, because their effects were positive. Finally, according to test results and assumptions of any of the relationships, and practical suggestions were presented this research. According to companies producing household appliances are very slow in the use of modularity in its products to act, It is recommended that this trend due to positive results from it, Be considered as soon as possible to be able at higher place at the appliance industry in global competition.