عنوان پایان‌نامه

بررسی اثرات زیست محیطی طرح توسعه بندر انزلی با مدل سازی هیدرودینامیک جریانات



    دانشجو در تاریخ ۲۳ فروردین ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی اثرات زیست محیطی طرح توسعه بندر انزلی با مدل سازی هیدرودینامیک جریانات" را دفاع نموده است.


    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده محیط زیست شماره ثبت: ENV 1509
    تاریخ دفاع
    ۲۳ فروردین ۱۳۹۵
    دانشجو
    فهیمه رستمی
    استاد راهنما
    ناصر حاجی زاده ذاکر

    در این تحقیق، برای ارزیابی ظرفیت جذب مواد مغذی در بندر انزلی، اقدام به استفاده از مدلسازی توامان هیدرودینامیکی و کیفی با استفاده از مدل Mike 3-FM شد که یک مدل حجم محدود صریح بوده و توانایی حل معادلات مربوطه بر روی شبکه های نامنظم را داراست. به منظور کالیبراسیون مدلسازی، از داده میدانی سرعت جریان استفاده گردید. در مدلسازی ابتدا نرخ فعلی ورود مواد مغذی به بندر تخمین زده شد. پس از آن برای استخراج ظرفیت جذب مواد مغذی مجموعا شش سناریو تعریف و مدلسازی گردید. در تعریف سناریو ها نرخ تخلیه از مواد آلاینده موجود بنحوی مدیریت شد تا محیط به سمت وضعیت غالب اتروفیک هدایت گردد. در طول مراحل مدلسازی به منظور کنترل نتایج مدل کیفی از شاخص OECD با مرزهای باز استفاده شد. نقطه پایان مدلسازی و استخراج ظرفیت جذب، زمانی در نظر گرفته شد که محیط در آستانه ورود به وضعیت غالب اتروفیک قرار می‌گیرد. نتایج نشان داد که ظرفیت جذب نیتروژن کل(TN) برابر با 2/6777 کیلوگرم در روز و فسفر کل (TP) 4/1375 در بندر انزلی است.
    Abstract
    In this study nutrients and chlorophyll-a concentration within Anzali’s port were simulated using the Mike 3 model. OECD open boundary index (OECD, 1982) was used to determine the trophic status probabilities. Different scenarios were simulated to find the minimum nutrient load that causes eutrophication in all parts of Anzali’s port simultaneously. The results showed assimilative capacity of 6777.2 kg/d TN and 1375.4 kg/d TP for Anzali’s port.