عنوان پایان‌نامه

رابطه بین راهبردهای یادگیری زبان با توانش زبانی، جنسیت و سبک‌های یادگیری بین فراگیران ایرانی و افغانستانی زبان انگلیسی



    دانشجو در تاریخ ۱۹ آبان ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "رابطه بین راهبردهای یادگیری زبان با توانش زبانی، جنسیت و سبک‌های یادگیری بین فراگیران ایرانی و افغانستانی زبان انگلیسی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    آموزش زبان انگلیسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 2/2001;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77455
    تاریخ دفاع
    ۱۹ آبان ۱۳۹۵

    اثر حاضر پژوهشی برای بررسی رابطه بین استفاده از راهبردهای یادگیری زبان انگلیسی با سبک های یادگیری بود. به همین ترتیب، تاثیر متغیر جنسیت و توانش زبانی نیز بر استفاده از راهبردهای یادگیری زبان انگلیسی مورد مطالعه قرار گرفت. همچنین رابطه بین ملیت و استفاده از راهبردهای یادگیری زبان انگلیسی نیز بررسی شد. فراگیران زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی متشکل از 77 ایرانی و 76 افغانستانی در این تحقیق شرکت کردند. سطح توانش زبانی شرکت کنندگان با آزمون تعیین سطح آکسفورد مشخص شد. در این تحقیق نتایج اجرای دو پرسشنامه راهبردهای یادگیری زبان انگلیسی (آکسفورد) و نشانگر سبک های یادگیری وینترگرست و دی کاپیوا گزارش و بررسی شد. نتایج نشان داد که رایج ترین راهبرد یادگیری زبان انگلیسی در میان شرکت کنندگان راهبردهای فراشناختی می باشد. یافته ها رابطه معناداری بین مردان و زنان در استفاده از راهبردهای یادگیری زبان انگلیسی نشان نداد. تفاوت معناداری میان فراگیران افغانستانی و ایرانی از نظر میزان استفاده از راهبردهای یادگیری زبان انگلیسی وجود داشت. همچنین واکاوی واریانس یک سویه نشان داد که توانش زبانی شرکت کنندگان تاثیری در میزان استفاده از راهبردهای یادگیری زبان انگلیسی ندارد. علاوه بر آن، رابطه معناداری بین توانش زبانی شرکت کنندگان با سبک های یادگیری آنها مشاهده نشد. در پایان، ضریب همبستگی پیرسون روشن ساخت که سبک یادگیری پروژه محور ارتباط مستقیم و معناداری با تمام راهبردهای یادگیری زبان انگلیسی دارد و در مقابل سبک یادگیری فردی هیچ گونه ارتباطی با راهبردهای یادگیری زبان انگلیسی ندارد.کلمات کلیدی: راهبردهای یادگیری زبان، سبک های یادگیری، توانش زبانی، جنسیت
    Abstract
    This study attempted to investigate the relationship between language learning strategies and learning styles. Similarly, the contribution of gender and proficiency to the use of language learning strategies was examined. It also intended to examine whether any relationship existed between participants’ nationality and their choice of Language Learning Strategies (LLSs). Participants were 77 Iranian and 76 Afghan EFL learners. Quick Placement Test (QPT) was used to assess the participants’ overall proficiency level in English. Data of LLSs were measured by the Persian version of Oxford’s Strategy Inventory for Language Learning (SILL). Learning styles of participants were reported through Persian version of Wintergerst and DeCapua Learning Style Indicator (LSI). The results showed that metacognitive strategies were the most common type of LLSs among the participants. There was no significant difference between male and female participants in the use of LLSs. There was statistically significant differences between Afghan and Iranian participants in the use of language learning strategies. Test of Analysis of Variance (ANOVA) showed that proficiency level of the participants did not affect how much they used different language learning strategies. In addition, there was not any significant difference between the groups of proficiency levels in terms of using learning styles. Finally, Pearson correlation revealed that learning style of project orientation correlated significantly with all LLSs. On the other hand, individual activity learning style did not correlate significantly with any of the six language learning strategies.