عنوان پایان‌نامه

بررسی اثرات ویژگی های فردی استاد و شاگرد بر ایجاد اثر پیگمالیون و اثربخشی برنامه های استاد - شاگردی



    دانشجو در تاریخ ۰۴ مهر ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی اثرات ویژگی های فردی استاد و شاگرد بر ایجاد اثر پیگمالیون و اثربخشی برنامه های استاد - شاگردی" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 79403;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 79403
    تاریخ دفاع
    ۰۴ مهر ۱۳۹۵

    در سال های اخیر با توجه به نتایج مثبت حاصل از پژوهش های منتورینگ، شاهد افزایش محبوبیت برنامه های رسمی منتورینگ در سازمان ها بوده ایم. با وجود افزایش پژوهش هایی که با محوریت منتورینگ انجام گرفته اند، کمتر پژوهشی را می توان یافت که فرایند گزینش منتور و شاگرد و نیز تناسب میان آن ها را مورد توجه قرار داده باشد. انتخاب منتور و شاگرد مناسب می تواند کیفیت روابط میان آن ها و درنتیجه اثربخشی برنامه های منتورینگ را تحت تاثیر قرار دهد. درواقع ما به دنبال شناسایی ویژگی هایی از منتور و شاگرد بودیم تا از این طریق بتوانیم ترکیب موثرتری از زوج منتورینگ را فراهم نماییم و موجب افزایش اثربخشی برنامه های منتورینگ گردیم. روش تحقیق به صورت کمی بوده و دو پرسشنامه مجزا برای منتور و شاگرد جهت جمع آوری داده ها، درنظر گرفته شد. قلمرو مکانی تحقیق دانشکده های حوزه علوم اجتماعی و رفتاری دانشگاه تهران و جامعه آماری زوج های منتورینگ شامل اساتید به عنوان منتور و دانشجوها به عنوان شاگرد، می باشد که در یک رابطه منتورینگ غیر رسمی با یکدیگر مشارکت داشتند. در این راستا، 43 زوج منتورینگ نمونه این پژوهش را تشکیل می دهند که از طریق نمونه گیری هدفمند قضاوتی انتخاب شدند. یافته های پژوهش موجب شناسایی ویژگی هایی از منتور و نیز شاگرد گردید نظیر هوش هیجانی، که بر کارکردهای منتورینگ تاثیرگذار است. همچنین نشان داد که تناسب منتور و شاگرد به لحاظ برخی از ویژگی های فردی مانند جنسیت، موجب افزایش کارکردهای منتورینگ می گردد. از طرفی دیگر شناسایی رابطه مثبت معنادار اثر پیگمالیون با کارکردهای منتورینگ و نیز ارتباط میان ویژگی های منتور با ایجاد این اثر، یکی دیگر از یافته های این پژوهش محسوب می گردد.
    Abstract
    In recent years, according positive results of mentoring researches, formal mentoring programs in organizations have seen an increase in popularity. Although increasing studies have been conducted with a focus on mentoring, but few research can be found that mentor and mentee selection process and establishing proportionality between them is considered. Appropriate selection of mentor and mentee can affect the quality of relationships between them and as a result even affect mentoring program's effectiveness. In fact, we had to identify the features of mentor and mentees so can provide more effectively combination from mentoring dyad and cause increasing effectiveness mentoring programs. The research method is quantitative and two discrete questionnaires considered for mentor and mentees in order to collection data. The study was conducted in Tehran University social and behavioral sciences Faculties and mentoring dyad are professors as mentor and students as mentee that participated together in an informal mentoring relationship. Research findings caused identifying features of mentor and mentees like Emotional Intelligence that impact on the functioning of mentoring and shows proportionality between the mentor and mentees in terms of some of personal characteristics such as gender, causes enhance the functions of mentoring. Another finding of the study is to identify a significant positive relationship from Pygmalion with Mentoring functions and the relationship between mentor features with create Pygmalion effect. Keywords: Mentoring programs, demographic characteristics, personality, core self evaluation, emotional intelligence, Pygmalion effect