عنوان پایاننامه
وجوه عرفانی هنرهای ذن بودیسم
- رشته تحصیلی
- الهیات و معارف اسلامی-ادیان و عرفان
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002545;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77175;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002545;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77175
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۹۵
- دانشجو
- علیرضا ریخته گران
- استاد راهنما
- مجتبی زروانی
- چکیده
- نقش پر رنگ مکتب ذن بودیسم، در عرصه های گوناگون زندگی و فرهنگ ژاپنی و از جمله در عرصه هنر و زیبایی شناسی – که در این مقال بیشتر مورد تاکید است – غیر قابل انکار است. آنچه که در ابتدای امر، ژاپنی ها را جذب مکتب ذن کرد، بیشتر از آموزه های مذهبی، جنبه های هنری و ویژگی های عرفانی بود که در هنرهای بومی این سرزمین نظیر هنر چای نوشی یا شمشیرزنی بروز کرده اند. ذن بودیسم، نه فقط به عنوان یک تفکر و شیوه ی زندگی، بلکه به عنوان یک منبع هنری و الهام در ژاپن به شمار می آید. آیین و هنر ذن هدف مشترکی را دنبال می کنند که آن یافتن راهی به سوی رهایی از قیود، آزادی و نجات است. راهی برای رسیدن به بی ذهنی یا ندانستگی که از طریق دیدن سرشت وجودی خود امکان پذیر می گردد. این ندانستگی و درواقع کل مکتب ذن دفاع از یک نفهمیدنی است که فراتر از فهمیدن است و نه اینکه تصور شود ذن از نفهمی و بلاهت دفاع می کند. بنابر اعتقاد سوبژکتیو مدرن غربی، نگاه غالب این است که زیبایی و کمال در فهمیدن است اما بنابر اعتقاد ذن زیبایی در نفهمیدن است. هنرمند ذن نظیر استادان چای کار و یا نقاشان و یا شمشیرزنان، تلاش دارند زیبایی و حقیقت درونی را به نشان بدهند، درست برعکس هنرمندان غربی که سخت دلبسته ی جزئیات و ظواهر کار هستند. به عبارت دیگر عارف هنرمندان ژاپنی جان را به تصویر می کشند و سعی در نمایاندن حقیقت دارند. حقیقتی که به زبان گفتار در نمی آید و هنرمند برای بازگویی آن چاره ای جز به کار بستن اشکال مختلف هنری ندارد.
- Abstract
- The prominent role of Zen Buddhism school, in various areas of life and Japanese culture including arts and aesthetics – which is more emphasized in this article – is undeniable. What at first, attracted japanese to the zen school, more than religious teachings, was artistic aspects and mystical features which have been appeared in native arts of this land such as chanoyu (art of tea) or kyudo (art of archery). Zen Buddhism is considered, not only as a thought and way of life, but also as a artistic source and inspiration in japan. Zen rituals and art pursue a common goal, which is finding a way towards deliverance from obligations, freedom and salvation. A way to attain to state of No-Mind which is possible through seeing existential nature of self. This state of No-Mind and indeed entire zen school is vindication from a not understanding that is beyond understanding rather than thought that zen fending fatuity and stupidity. According to western modern subjective belief, the majority view is that beauty and perfection are in understanding, but according to zen belief beauty is in not understanding. The zen artist like tea masters or painters or swordsmen, are trying to show us the inner beauty and reality, on the contrary of western artists who severely interested in details and appearances. In other words the Japanese mystic artists picture the spirit and try to disclose the truth. The truth which is not expressed in speech and artist has no choice but applying various forms of art to recount it. Key words Japanese art, mysticism, Zen Buddhism, Japanese aesthetics, art of tea, art of archery