عنوان پایاننامه
بررسی عوامل نگرشی موثر بر اقدام خرید اینترنتی پوشاک در شهر تهران
- رشته تحصیلی
- مدیریت (MBA) - مدیریت بازاریابی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002495;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76388;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002495;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76388
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۹۵
- دانشجو
- مهرداد شیرازی
- استاد راهنما
- حسین خنیفر, نادر سید امیری
- چکیده
- امروزه به دلیل پیشرفت های فناوری، کسب و کارها دگرگون شده و به سمت الکترونیکی شدن پیش می رود. تجارت الکترونیکی یکی از مشهودترین تمایلات در اقتصاد دیجیتالی است. خرید و فروش الکترونیکی پوشاک می تواند به مرور زمان و با گسترش وب جانشین خرید و فروش فیزیکی در ایران شود؛ در صورتی که خرید و فروش الکترونیکی پوشاک جایگزین خرید و فروش متعارف شود به مقدار بسیار زیادی، هزینه های فروش، نیاز به نیروی انسانی و زمان عرضه ی محصولات و خدمات را کاهش می دهد. خرید محدودتر پوشاک از طریق اینترنت نسبت به دیگر رده¬های محصولی به نسبت حجم خرید فیزیکی پوشاک پتانسیل فعالیت در این حوزه را فراهم کرده است، بررسی نگرش مشتریان نسبت به خرید اینترنتی پوشاک کمک شایانی را به مدیران این صنعت در جهت نیل به اهداف بازارسازی و بازاریابی خود می کند. این پژوهش به بررسی تاثیرگذاری استفاده ی آسان، ادراک از سودمندی و کارایی، نگرانی از عدم دریافت کالا، نگرانی از سیاست های بازگشت کالا و نگرانی از حفظ حریم شخصی خریداران پوشاک در شهر تهران بر نگرش آنها نسبت به خرید اینترنتی می پردازد. در این تحقیق از روش کتابخانه ای و میدانی استفاده شده است. در بررسی میدانی با استفاده از پرسشنامه دربین 323 نفر از شهروندان تهران در سال 1395 بصورت غیرتصادفی دردسترس مورد مطالعه قرارگرفته است. نتایج بدست آمده توسط آزمون های آماری نشان دهنده ی رابطه مثبت بین ادراک از سودمندی، نگرانی از سیاست های بازگشت کالا و نگرانی از عدم دریافت کالا و نگرش نسبت به خرید اینترنتی است. تاثیرگذاری ادراک از راحتی و سهولت در استفاده و نگرانی از حفظ حریم خصوصی در خرید اینترنتی پوشاک بر نگرش افراد نسبت به خرید اینترنتی پوشاک اثبات نشد.
- Abstract
- Nowadays, businesses are changing and turning to e-businesses due to technological advancements. E-commerce is one of the most salient tendencies in the digital economy. Traditional ways of clothes shopping can be replaced by electronic ways through web development incrementally. If online shopping can replace traditional shopping, costs of sales, human resource requirements, and time of product/service offering will decrease significantly. Online shopping of clothes has been developed less than online shopping of other products and it can provide potential to create more clothes online shopping. Investigating customer's attitude toward online purchasing can help managers of clothing industry to achieve their marketing and market marking goals. This thesis investigates the effect of perceived ease of use, perceived usefulness, concerns regarding product receipt, concerns regarding return policy, and privacy concerns on clothes buyers' attitude toward online purchasing in Tehran city. For this purpose, a desk research method and a field research method are used. In the field research, 323 questionnaires with 5 point Likert scale are distributed between Tehran citizens in 2016 chosen by simple random sampling. The results show that perceived usefulness, concerns regarding product receipt, and concerns regarding return policy have positive and significant effects on clothes buyers' attitude toward online purchasing. So, the effect of perceived ease of use and the effect of privacy concerns on clothes buyers' attitude toward online purchasing are not confirmed. Keywords: Online Purchasing, Attitude, E-Business, perceived risk