عنوان پایاننامه
شناسایی مولفه های اخلاق حرفه ای در مدارس ابتدایی غیر انتفاعی با الهام از آموزه های نهج البلاغه
- رشته تحصیلی
- مدیریت بازرگانی- مدیریت تحول
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002769;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 80287;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002769;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 80287
- تاریخ دفاع
- ۰۱ مهر ۱۳۹۵
- دانشجو
- بهاره افسری کلیانی
- استاد راهنما
- حسن زارعی متین
- چکیده
- ایجاد و دستیابی به معیارهای اخلاق حرفهای آموزش در دورهی ابتدایی یک ضرورت اجتنابناپذیر میباشد، زیرا این حرفه به حساسترین گروه سنی در جامعه رسیدگی میکند. لکن علیرغم اهمیتی که این موضوع دارد، چندان موردتوجه قرار نگرفته است. در این پژوهش به شناسایی مؤلفههای اخلاق حرفهای معلمان در مدارس ابتدایی غیرانتفاعی با الهام از آموزههای نهجالبلاغه پرداختهشده و وضعیت موجود این مؤلفهها در مدارس بررسی و مقایسه آن با وضعیت مطلوب مدنظر قرارگرفته شده است. رویکرد تحقیق در این پژوهش کمی-کیفی است. در بخش کیفی مؤلفههای موردنیاز از کتاب نهجالبلاغه شناسایی شدند و در بخش کمی وضعیت این مؤلفه ها در مدارس ابتدایی غیرانتفاعی ناحیه 3 کرج بهوسیلهی پرسشنامه محقق ساخته موردبررسی قرارگرفته شد. جامعه تحقیق در بخش کمی شامل معلمان مدارس ابتدایی غیرانتفاعی ناحیه3 کرج بودند. حجم جامعه تعداد 976 نفر بودند که نمونه موردنظر از جدول مورگان 181 نفر انتخاب شدند. یافتههای تحقیق نشان داد که در بخش کیفی هجده مؤلفه از کتاب نهجالبلاغه شناسایی شد که عبارتند از: احترام و تکریم دیگران، صداقت، مسئولیتپذیری، عدالت و انصاف، وفای به عهد، مدارا و سعه ی صدر و بردباری، فروتنی و مهربانی، رازداری، انضباط کاری، نقادی و انتقادپذیری، کرامت انسانی، امانتداری، تقوا، اخلاص، تنبیه و تشویق مناسب، عفو و گذشت و سخاوت. در بخش کمی با استفاده از نرمافزار SPSS به این نتیجه رسیدیم که همهی مؤلفههای شناسایی شدهی اخلاق حرفهای در وضعیت مناسب قرار ندارند و وضعیت موجود این مؤلفهها با وضعیت مطلوب آنها در مدارس تفاوت معنادار دارند و میانگین وضعیت مطلوب از وضعیت موجود بیشتر است.
- Abstract
- Developing and achieving professional ethical criteria for teaching in elementary schools is inevitably necessary, as this profession deals with the most sensitive age group in society. However, despite the significance of this matter, it has not attracted much attention. This study aims at identifying the professional ethical components of teachers in non-profit elementary schools inspired by Nahj al-Balagha teachings and investigates the current situation of these components in such schools, comparing it with the optimal situation. The approach adopted for carrying out the research is both quantitative and qualitative. For carrying out the qualitative part, the required components were extracted from Nahj al-Balagha and for the quantitative part the situation of these components was examined in non-profit elementary schools in District 3 of Karaj through the questionnaire provided by the researcher. The statistical population for running the quantitative part included the teachers of non-profit elementary schools in District 3 of Karaj. The statistical population comprised 976 individuals and was represented by a sample size of 181 individuals based on Morgan Table. The research findings revealed that in the qualitative part there were 18 components identified from Nahj al-Balagha, including respect and gratitude, honesty, accountability, justice and impartiality, faithfulness, tolerance and patience, modesty and kindness, confidentiality, working discipline, criticizing and being receptive to criticism, liberality, trustworthiness, piety, sincerity, proper punishment and encouragement, forgiveness and generosity. As for the quantitative part of the research, using the SPSS software program, it was concluded that all the identified professional ethical components are not in a suitable state, yet there is a significant difference between their current situation and their optimal situation the way they are practiced in schools today so far as the average of the optimal situation stands high above the current situation.Keywords: ethics, profession, professional ethics, professional ethical components, non-profit elementary schools, Nahj al-Balagha