عنوان پایاننامه
ارزیابی رویکرد مفسران فریقین درباره آیات داستان حضرت سلیمان (با تأکید بر آیات سوره انبیاء و ص)
- رشته تحصیلی
- الهیات و معارف اسلامی - علوم قران و حدیث
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002566;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77304;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002566;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77304
- تاریخ دفاع
- ۲۳ شهریور ۱۳۹۵
- دانشجو
- کوثر قاسمی گاوشانی
- استاد راهنما
- حامد دژآباد
- چکیده
- چکیده: خداوند با انتخاب زندگانی سلیمان (علیه السلام ) از میان سایر پیامبران الهی و ارائه چهره والای ایشان در قرآن ، نکته های هدایتی فراوانی را به تصویر می کشاند و از زندگی توحیدی پیامبری سخن می گوید که در کتاب های تحریف شده تورات و انجیل ، به انواع تهمت های زشت و باور نکردنی توصیف شده است . جای بسی تاسف است که این توصیف ها بر تفاسیر قرآن نیز سایه افکنده است. درباره ماجرای سان دیدن حضرت سلیمان (علیه السلام ) ، پس از بیان دیدگاه ها و احتمالات مختلف ، دیدگاهی برگزیده شد که از ترجیح دادن حب قلبی سلیمان (علیه السلام ) به اسبان بر ذکر الهی سخن می راند . سلیمان (علیه السلام ) برای اینکه شائبه ای از غیر خدا در قلبش رسوخ نکند و هر آنچه محبوب است فقط و فقط برای خدا باشد ، به در گاه الهی توبه کرد و سپس با قلبی خالص به نوازش اسبان مشغول شد. فصل بعدی به ماجرای انداختن جسد بر تخت سلیمان (علیه السلام ) و طلب آمرزش از خداوند و سپس درخواست ملکی ویژه از خدا و اعطای ملک به سلیمان (علیه السلام )می پردازد . با بررسی نظرات مفسران فریقین ، به نظر می رسد دیدگاه برگزیده در ارتباطی توأمان با فصل اول قرار دارد که منجر به تعالی روحی سلیمان (علیه السلام ) شده است و خداوند با انداختن جسد بی جان فردی که سلیمان (علیه السلام ) به شفای او اطمینان قطعی داشته است ، او را متوجه غفلت خویش نموده و او به درگاه الهی توبه می کند . بی شک درک چنین مسائلی برای ما انسان های عادی بسی دشوار است . سلیمان (علیه السلام ) با آزمایشات الهی به این مرتبه از کمال رسیده که پس از آن از خداوند ملکی ویژه برای برپایی حکومتی توحیدی از خداوند درخواست می کند تا خوف و رجای بسیار بالای پیامبرش را به تصویر بکشاند. در سوره انبیا نیز خداوند با بیان ماجرایی از قضاوت داود و سلیمان (علیهما السلام ) ، جایگاه بالای سلیمان (علیه السلام) و لیاقت جانشینی پدرش را نشان می دهد . از طرفی مهر ابطال بر تمامی یافته های اسرائیلی می زند که سلیمان (علیه السلام) را پادشاهی بیش نمی داند.بالاخره با توصیف رحلت خاص سلیمان (علیه السلام) که تا مدت ها به حالت ایستاده و درحال تکیه دادن بر عصا، باقی مانده و کسی از مرگ او باخبر نشده است ، عظمت پروردگار را به همگان نشان دهد که هیچ کس حتی سلیمان مقتدر نیز از دایره ملک خدا خارج نیست .
- Abstract
- By selecting the life of Solomon (PBUH) among all other prophets and presenting his magnificent behaviors, the God has portrayed many guidance points and describes the monotheistic life of the prophet whom has been accused of many unbelievable accusations in distorted books of Torah and Gospel. Unfortunately, these descriptions have also been seen in some Quran interpretations. In the event of Solomon (PBUH) marching, after presenting different points of views about him, one idea was that the Solomon’s heart desire is to loving horses in despite of God. Thereafter, in order to clear out all existing concerns in his mind except the God’s reminder and to show that his acts are only for God, then he repents and calmly starts to caress the horses. In the next chapter, the story of putting the dead body in Solomon’s bed is mentioned and his repentance to God and asking him for a land is described. With analyzing different points of views of commentators of different sectors, it seems that the best view is in conjunction with the earlier event which ended up with transcendence of Solomon (PBUH); and by putting the dead body of a person, in his bed, that Solomon believed he would stay well without getting hurt, God has shown him his negligence and consequently he repents again. Off course, it is somehow difficult for ordinary people to understand the magnificence of such phenomena. Solomon (PBUH) has reached the level of perfection that is requesting the Almighty God to provide him a special land in order to setup monotheistic government and therefore to show his fear and hope to his creator. In Anbia surah - in Quran- by specifying a story, God shows the high rank and position of Solomon and his ability to be the right substitute for his father, prophet Davood. On the other hand, God rejects all Israeli’s thoughts which believe that Solomon (PBUH) was merely a king. And finally, God shows his greatness once again by specifying the trend of the deaf of Solomon which was standing for a long time and leaning on his cane while he was dead and no one was aware of that; and the fact that no one, even the powerful Solomon (PBUH), is not out of the control of almighty God. Keywords: Solomon (PBUH), Commentators of all Tribes, Parade, Mentioning, Sincerity, Judgment, Kingdom.