عنوان پایاننامه
نقد الهیات اعتراض در کتاب "خوف الهی" با تکیه بر دیدگاه شهید مطهری
- رشته تحصیلی
- فلسفه دین
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75193;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002327;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75193;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002327
- تاریخ دفاع
- ۱۳ تیر ۱۳۹۵
- دانشجو
- سیده سعیده میرصدری
- استاد راهنما
- حسن قنبری
- چکیده
- چکیده الهیّات اعتراض یکی از رویکردهای اعتراضی شکل گرفته در چند دهه¬ی اخیر پس از فجایع انسانی قرن بیستم و شکّ و تردیدهای صورت گرفته در نیک بودن سرشت انسان و خیرخواهی خدایی است که تا این حدّ به بشر قدرت اعمال شرور در عالم را داده و در مقابل چنین فجایعی سکوت می کند. این رویکرد در کنار حملات جبهه ی الحاد به خداباوری از یک سو، و رویکردهای ضدالهیّاتی و ضدتئودیسه از سوی دیگر، رویکردی به نسبت ملایم تر به نظر می رسد. چرا که همچنان به وجود خدا اصرار می ورزد هرچند دیگر نمی تواند به عادل و خیرخواه بودن او باور داشته باشد. در این تحقیق یکی از آثار ادبی- فلسفی ای که با این رویکرد نوشته شده معرفی و بررسی و تحلیل می شود. نوید کرمانی در کتاب خوف الهی: عطّار، ایّوب و شورش متافیزیکی سعی دارد رگه هایی از الهیّات اعتراض در اسلام، به ویژه در سنّت تصوّفی و عرفانی را نشان دهد و این رویکرد را – یعنی شورش و اعتراض در مقابل خداوندی که عدل و خیرخواهی اش برای بشر محلّ تردید قرار می گیرد – رویکردی برگرفته از دل ادیان توحیدی بداند که از ایّوب کتاب مقدّس تا عطّار عارف و صوفی را شامل می¬شود. در این نوشتار تلاش می¬شود با تکیه بر آراء و نظرات استاد مطهّری در کتاب عدل الهی و بررسی دیدگاه ایشان در باب صفات خدا و مسئله ی شرّ در عالم – و بررسی ذات و انواع شرّ – به نقد و بررسی دیدگاه کرمانی پرداخته شود.
- Abstract
- Theology of protest is a protesting approach, shaped in the last recent years after the human catastrophes in the twentieth century and the doubts and skepticism following it, regarding the goodness of human nature and the absolute goodness of a god who has given this much of free rein and freedom to man as to conduct such horrendous evil, and he himself would keep silent in the face of such calamities. Amidst the attacks coming from the atheistic front at the belief in God, from one side, and the anti-theology and anti-theodicy approaches from the other, this approach, seems relatively benign. For it still clings to the idea of God and his existence, however finds it hard to believe in his justness and goodness. In this research one of the literary and philosophical books that follows this very approach is being introduced, studied and analyzed. Navid Kermani in the book Der Schrecken Gotts: Attar, Hiob und die Metaphisische Revolte seeks to prove that the traces of the theology of protest could also be found in the Islam, especially in the mystical tradition, and that this approach – that is the revolt and protest against God, whose justness and goodness is being doubted by man – is an approach coming from the heart of the monotheistic religions, encompassing the biblical Job up to the Sufi mystic Attar. In this contribution I seek, based on the views of Motahhari in his book The Divine Justice and probing his ideas about the divine attributes and the problem of evil in the world – its essence and varieties – criticize Kermani’s views