عنوان پایاننامه
روش شناسی نقش والدین در تربیت فرزند بر اساس نامه ۳۱ نهج البلاغه
- رشته تحصیلی
- الهیات و معارف اسلامی - علوم قران و حدیث
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002438;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75858
- تاریخ دفاع
- ۱۷ خرداد ۱۳۹۵
- دانشجو
- افسانه قندی
- استاد راهنما
- احمد سعدی
- چکیده
- چکیده خداوند تکامل را غایت خلقت قرار داده و استعداد و توانمندی قدم نهادن در این مسیر را به انسان ها بخشیده است. اما تحقق بخشی و شکوفایی این قابلیت ها، نیازمند یک برنامه تربیتی جامع و فراگیر در تمام ابعاد و مراحل زندگی است. این برنامه، از جانب خداوند و بواسطه انبیاء و اولیاء الهی در قالب دین ارائه شده است. آغازه تربیت انسان ها به دوران قبل از تولد باز میگردد . از این رو بایسته است والدین به عنوان نخستین و تأثیرگذارترین عوامل تربیت، الگوی تربیتی عرضه شده دین را شناخته و در مسیر رشد و پرورش فرزندان خود بکار بندند. در این پژوهه تلاش شده تا با تحلیل عناوین و راهکارهای تربیتی نامه 31 نهج البلاغه، برنامه و الگویی کاربردی برای آشنایی والدین با نقش خویش، در تربیت فرزند مهیا گردد. ره آورد این تحقیق بیانگر آن است که حضرت علی ? به جنبه های اعتقادی، اخلاقی، اجتماعی و عقلی تربیت، بیشترین توجه را داشته و دستورالعمل هایی در این زمینه ها بیان فرموده اند. از منظر علوی، بهترین زمان اثرگذاری در تربیت دوران پاکی و بی آلایشی کودکی و نوجوانی است هرچند آموزش نیازها و معارف ضروری تربیت باید در مرحله سنی مقتضی آن صورت گیرد. واژگان کلیدی: تربیت، فرزند، والدین، نامه 31 نهج البلاغه، روش شناسی
- Abstract
- God has intended perfection as the ultimate objective of creation and bestowed upon human beings the talent and ability to achieve it. An inclusive training programme for all aspects and phases of life is therefore necessary in order to let these capabilities be realised. This programme, in the form of religion, is presented by God through His prophets and saints. Human training roots back to pre-birth phase, hence parents, as the first and most influential elements of training, should learn about the training pattern of religion and apply it for the development and fostering of their own children. Analysing training topics and strategies in 31 th Letter of Nahjoal-Balaghah, this research is to provide an applicabe programme and pattern so as to familiarise the parents with their role in child training. The outcome of the research indicates that Imam Ali (A.S.) has focused greatly upon the religious, moral, social and rational aspects of training and has provided instructions for it. According to the Imam, the most effective time for a training is traced back to the pure innocent period of childhood and adolecence, while the urgent necessities and knowledge for training should be taught during each relevant age phase. Key words: methodology, training, the child, parents, 31 thLetter of Nahjoal-Balaghah