عنوان پایاننامه
بررسی اندیشه ریزوماتیک ژیل دلوز و دلالت های آن بر پرورش تفکر خلاق
- رشته تحصیلی
- تاریخ وفلسفه آموزش و پرورش
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78177;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2535;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78177;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2535
- تاریخ دفاع
- ۱۲ مهر ۱۳۹۵
- دانشجو
- مرجان صالحی
- استاد راهنما
- افضل السادات حسینی دهشیری
- چکیده
- چکیده هدف اصلی این پژوهش ، دلالتهای اندیشه ریزوماتیک ژیل دلوز بر پرورش تفکر خلاق است. از این رو این پژوهش ، به دنبال پاسخگویی به دو پرسش اصلی است ؛ نخست نسبت اندیشه ریزوماتیک ژیل دلوز با تفکر خلاق چگونه است؟ دوم، دلالتهای اندیشه ریزوماتیک ژیل دلوز بر پرورش تفکر خلاق چگونه است؟ روش تحلیل مفهومی برای پاسخ به پرسش نخست و روش استنتاجی برای پاسخ به پرسش دوم بکار گرفته شده اند.یافته های پژوهش نشان دادفضای ریزوماتیک با خصایصی چون نقشه برداری، جهت گیری های نو ، ورودی و خروجی های مکرر ، سیالیت و انعطاف ، بر تولید ایده ها و معانی نو تأکید دارد.تفکر ریزومی تفکری است که نقطه پایانش ،آغاز تازه ای را در بر دارد و یا به واقع نمی توان برای آن آغاز و پایانی را متصور شد.تفکر خلاق نیز بر سیالیت، انعطاف پذیری، اصالت ، ابداع و تفکر واگرا و... تأکید دارد. بنابراین نسبتهای مشترک میان اندیشه ریزوماتیک ژیل دلوز و مؤلفه های تفکر خلاق وجود دارد از جمله سیالیت و شکنندگی ، انعطاف پذیری، صیرورت و شدن ، بسط و کثرت گرایی، ابداع و ابتکار ، تفکر واگرا و افقی و... را میتوان اشاره کرد.بر این اساس، اندیشه ریزوماتیک ژیل دلوز میتواند دلالتهای قابل ملاحظه ای در پرورش تفکر خلاق داشته باشد از جمله ؛ سیالیت( عدم تأکید روی سؤالاتی که یک پاسخ مشخص دارند و توانایی برقراری رابطه معنی دار بین فکر و اندیشه و بیان) انعطاف پذیری( تغییر مسیر فکر و چند بعدی بودن مسائل)، تفکر واگرا (سیر تفکر در جهات مختلف) ،عدم تمرکز (عدم بسنده کردن به یک راه حل) ، غیر خطی( منع از تحمیل یک الگوی خاص) صیرورت و شدن (تغییر و حرکت مداوم در تفکر) بسط (توانایی توجه به جزییات در حین انجام فعالیت) و ابتکار ( اختراع ، نوآوری و ارائه جوابهای غیر معمول و زیرکانه به مسائل) اصالت (ارائه راه حل های منحصر بفرد ) را اشاره نمود. کلید واژه : ژیل دلوز، ریزوماتیک ، خلاقیت، تفکر خلاق، تعلیم و تربیت
- Abstract
- Abstract The purpose of this research, the implications of the idea ¬ Ryzvmatyk Gilles Deleuze on developing creative thinking. The purpose of this study is to answer two main questions: first of rhizomatic thought Gilles Deleuze What is the thinking? Second, the implications of rhizomatic thought Gilles Deleuze on how creative thinking? To answer the first question of conceptual analysis and deductive methods have been used to answer the second question.The results showed rhizomatic space with features such as mapping, re-orientation, input and output frequency, fluidity and flexibility, focused on generating ideas and new meanings. Rhizome thinking thinking that ending point, and it is a new beginning and really can not imagine that the beginning and end. Creative thinking on the fluidity, flexibility, originality, innovation and divergent thinking and focused.The common ratios between rhizomatic thought Gilles Deleuze and creative thinking components such as the rigidity and fragility, flexibility, evolution and the expansion and pluralism, innovation and creativity, divergent thinking and can be horizontal and pointed.Accordingly, rhizomatic thought Gilles Deleuze could have implications considerable creative thinking such as rigidity (lack of emphasis on questions a clear response, and the ability to establish relationships between thought and expression), flexibility (change way of thinking and multidimensional issues), divergent thinking (thinking process in different directions), decentralization (non-stop to a solution), non-linear (prohibition to impose a particular model) and evolution (switch and steady motion thinking) expansion (the ability to notice details in action) and innovation (invention, innovation and offer unusual and clever solutions to problems) originality (providing unique solutions) will be mentioned. Kayword:Gilles Deleuze, rhizomatic, creativity, critical thinking, education