عنوان پایان‌نامه

اثر بخشی بازی درمانی مبتنی بر رویکرد گشتالت بر اضطراب و پرخاشگری کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه بیش فعالی



    دانشجو در تاریخ ۰۷ مهر ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "اثر بخشی بازی درمانی مبتنی بر رویکرد گشتالت بر اضطراب و پرخاشگری کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه بیش فعالی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مشاوره مدرسه
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77158;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2523;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77158;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2523
    تاریخ دفاع
    ۰۷ مهر ۱۳۹۵
    دانشجو
    سعید محمدی
    استاد راهنما
    یاسر مدنی

    این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی بازی درمانی مبتنی بر رویکرد گشتالت بر اضطراب و پرخاشگری کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجّه/بیش فعّالی انجام گرفت. روش پژوهش آزمایشی، با طرح نیمه آزمایشی پیش آزمون-پس آزمون و گروه کنترل، 30 دانش آموز پسر ابتدایی مبتلا به اختلال نارسایی توجّه/بیش فعّالی در سال تحصیلی 95-1394، به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفره ی آزمایش و کنترل جایگزین شدند. پیش از اجرای بازی درمانی مبتنی بر رویکرد گشتالت، پرسشنامه خشم کودکان نلسون و فینچ و مقیاس اضطراب کودکان اسپنس به عنوان پیش آزمون اجرا گردید. پس از اجرای بازی درمانی مبتنی بر رویکرد گشتالت، که در 8 جلسه انجام پذیرفت پس آزمون اجرا شد. نتایج با استفاده از روش کوواریانس تحلیل گردید. یافته ها نشان داد که بازی درمانی مبتنی بر رویکرد گشتالت باعث کاهش معنی دار اضطراب و پرخاشگری کودکان ADHD می شود. مبتنی بر یافته ها می توان بیان داشت که بازی درمانی مبتنی بر رویکرد گشتالت به عنوان یک روش موثر برای کاهش اضطراب و پرخاشگری کودکان ADHD در کنار سایر رویکردهای بازی درمانی می تواند مفید واقع شود.
    Abstract
    This study was conducted to examine the effectiveness of play therapy based on gestalt approach on anxiety and aggression of children with attention deficit/hyperactivity disorder. Quasi-experimental research method with pre-test and post-test was used, in which thirty elementary school boys with attention deficit / hyperactivity disorder were randomly placed in control and treatment groups (15-persons each). Before running the gestalt-based play therapy, Spence children's anxiety scale questionnaire and Nelson and Finch's children anger questionnaire were carried out as pre-tests. After wards, gestalt-based play therapy, was carried out in 8 sessions, and post test was conducted. Results were analyzed using covariance method. Findings indicated that the play therapy based on gestalt approach significantly increased the self-esteem and social adjustment of children with ADHD. Based on the findings, it can be stated that incorporating gestslt principles in play therapy seeme to be an effective and helpful method for reducing anxiety and aggression of children with ADHD which makes it a good variant of classical play therapy approaches. Key words: gestalt approach play therapy, anxiety, aggression, attention deficit / hyperactivity disorder.