عنوان پایان‌نامه

بررسی نظام مهارت های ارتباطی در اسلام و استنتاج راهبردهایی جهت برنامه مهارت های زندگی کودکان دوره ابتدایی



    دانشجو در تاریخ ۱۰ مهر ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی نظام مهارت های ارتباطی در اسلام و استنتاج راهبردهایی جهت برنامه مهارت های زندگی کودکان دوره ابتدایی" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78175;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2536;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78175;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2536
    تاریخ دفاع
    ۱۰ مهر ۱۳۹۵

    چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی مهارت های ارتباطی در اسلام و استنتاج راهبردهایی برای آموزش مهارت های زندگی دانش آموزان در دوره ابتدایی تحصیلی انجام گردیده است. این پژوهش از نوع تحلیلی – استنباطی بوده و در آن سعی شده آیاتی از قرآن کریم که مرتبط با مهارت های ارتباطی و روابط میان انسان ها در یک جامعه بیان گردیده، همچنین سیره نبوی را مورد بررسی قرار داده، سپس راهبردهایی را برای آموزش مهارت های ارتباط مؤثر و روابط میان فردی، که از جمله موارد ذکر شده در تعاریف گوناگون مهارت های زندگی است، استنتاج کرده و در اختیار متصدیان امر تعلیم و تربیت در مقطع ابتدایی قرار دهد. نتایج تحقیق مبین آن است که با توجه به الگوپذیری دانش آموزان در پایه های ابتدایی، آموزگاران این مقطع، به نحو شایسته می توانند با رعایت نکات اخلاقی در کلاس درس، به آموزش مهارت های زندگی به ویژه مهارت های ارتباط مؤثر در جامعه و روابط میان فردی بر اساس آموزه های دینی بپردازند و اصل مهم تکریم شخصیت انسان ها را در وجود افراد نهادینه کنند تا در جوامع بزرگتر کمتر شاهد برخوردهای ناشایست در میان افراد اجتماع باشیم. کلید واژه ها اسلام، دوره ابتدایی، مهارت های ارتباطی، مهارت های زندگی
    Abstract
    Abstract The current study aims to investigate communicative skills Islam and conclude strategies to teach life skills to students in primary school. The study is analytic-inferential and used Quranic verses related to communicative skills and relations between people in a society. The study also surveyed Prophet Mohammad’s lifestyle and extracted suggestions for teaching effective communicative skills and interpersonal skills and introduce them to the custodians of education in primary schools. The results indicate that considering primary school-students take influence easily, their teachers can teach life skills and effective communicative skills in society and interpersonal communications based on religious teachings if the teachers abide ethical rules in classroom. This way they can institutionalize the important rule of honoring people’s personality in each student’s heart and mind so that we encounter less inappropriate conducts in society. Key words: Islam, primary school, communicative skills, life skills