عنوان پایاننامه
بررسی کتاب هدیه های آسمانی پایه ششم ابتدایی بر اساس نسبت مفهومی میان تربیت عقلانی و تربیت دینی از منظر ابن سینا
- رشته تحصیلی
- تاریخ وفلسفه آموزش و پرورش
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78549;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2553;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78549;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2553
- تاریخ دفاع
- ۱۰ مهر ۱۳۹۵
- دانشجو
- ملیحه مشیری
- استاد راهنما
- محمدرضا شرفی جم
- چکیده
- هدف پژوهش حاضر تحلیل کتاب هدیه های آسمانی براساس نسبت مفهومی تربیت عقلانی و تربیت دینی از منظر ابن سینا است. براین اساس با ارزیابی کتاب هدیه های آسمانی معیارهایی چون اصلاح نفس، آموزش جمعی، پیروی از انسان کامل در بحث احکام، رعایت اخلاق در دین،آزادی قدرت انتخاب و تاکید بر همنشین خردمند بدست آمده است، به همین منظور و با استفاده از روش تحلیل محتوا؛ 17 درس کتاب هدیه های آسمانی پایه ششم همراه با اهداف و فعالیت های کتاب مورد بررسی براساس معیار های مذکور و براساس تحلیل کیفی مورد بررسی قرار گرفته است. براساس نتایج بدست آمده، اهداف کتاب هدیه های آسمانی بر مبنای تربیت اخلاقی همراه با تربیت دین و آموزش احکام همراه است. تحلیل محتوای کتاب براساس بررسی متن به صورت واحد پاراگراف و فعالیتهای کتاب بر مبنای معیارها مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج حاصل نشان می دهد که محتوا و متن کتاب دارای پرسش گری انتزاعی است اما لزوما اینگونه فعالیت ها به تربیت عقلانی منجر نمی شود بلکه تنها یک نوع آمادگی فکری در ارتباط با محتوای درسی است و اما فعالیتهای کتاب از جمله به کارگیری تصاویر و پرسشهای مطرح شده به منظور به کارگیری قوه تشخیص و استدلال کودک تدوین شده است بنابراین با معیاراصلی تربیت دینی ابن سینا که همان عقل محوری است، مطابقت دارد.در فصل چهارم ارتباط بین مفاهیم درس و فعالیتها با معیارهای ابن سینا مورد بررسی قرار گرفت که شاهدی بر نتایج بدست آمده است. براساس بررسی تحلیلی کتاب به این نتیجه رسیدیم که محتوای کتاب هدیه های آسمانی از جمله متن و فعالیتهای کتاب براساس معیار بدست آمده از تربیت عقلانی ابن سینا مطابقت دارد اما اهداف کتاب هدیه های آسمانی براساس معیار اخلاق و احکام تدوین شده است در صورتی که براساس نظر ابن سینا اولین هدف در تربیت دینی کودک توجه به عقل و آمادگی عقلی او در پذیرش مفاهیم دینی است و بعد آموزش های اخلاق و احکام مورد بررسی قرار می گیرد براین اساس به این نتیجه می رسیم که اهداف کتاب هدیه های آسمانی بر خلاف محتوا در رتبه بندی روش های به کارگرفته شده در تربیت دینی مطلوب دانش آموز، ابتدا بعد رفتاری و اخلاقی دانش آموز را مطرح می کند.
- Abstract
- The objective The present reasersh is analises of the book “Heavent Gifs” on the hasis of the conceptual ratio of intellectual training and religious nurture from Avicenna point of view. On this basis by evaluating the book” heaventy Gifts” criterria such as self-correction,collective education, following the complate human in the subject of decrees, regarding ethics in the religion, freedom in the power of choice and emphasis on wise companion have been obtained, for this purpose and using the content analysis on method; 17 lessons of the book “Heavenly Gifes” of garde six along with the objectives and activities of the considered book on the basis of the above mentioned criteria and based on the qualitative analysis have been considered. On the basis of the achieved resuits, the objectives of the book “Heavent Gifs”are along with moral traning in addition to religios nurture and educaion of decres.Analysis of the content of the book on the basis on context consider ation in the from of paragraph unit and the book activitis based on the criteria on considered. The emanated results indicate that the content and context of the book involves abstract questioning, but these activities do not necessary lead to intellectual traning, but also they are a type of reflective preparation associated with the course content and also book activities including and reasoning talent has been edited; therefore, it conforms with the main criterion of religious nurture of Avicenna which is the very Intelent orientation. In the fourth chapter, the reletionshipe between the concepts of the lesson and activities with critera of Avicenna has been conisderation of the book we concluded that the content of the book conforms with the achieved criterion from intellectual training of Avicenna, but the objectives of the book “Heavent Gifs” have been edited on the basis of ethics and decrees criteria whilst in the opinion of Avicenna first aim in the chid`s religious nurture is attention to his wisdom and then athics and decrees education will be considered on the basis we conclude that the objectives of the book “Heavent Gifs” unlike the content in ranking the applied methods in the favorable religius nurture of the studen, initally poses the behavoral and ethical dimension of the student. Keywords: conceottual Ratio, Religious Nurtur, Intellectual Training, Avicenna, The book “Heavent Gifs”Grade six