عنوان پایان‌نامه

بررسی روش گفتگوی سقراطی و نسبت آن با مهارت های یادگیری در دوره ابتدایی



    دانشجو در تاریخ ۱۳ مهر ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی روش گفتگوی سقراطی و نسبت آن با مهارت های یادگیری در دوره ابتدایی" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78163;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2534;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78163;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2534
    تاریخ دفاع
    ۱۳ مهر ۱۳۹۵

    هدف پژوهش حاضر، نسبت روش گفتگوی سقراطی با مهارت های یادگیری خلاق در دوره ابتدایی است. از این رو این پژوهش به دنبال پاسخگویی به دو پرسش اصلی است ؛ نخست نسبت روش گفتگوی سقراطی با مهارتهای یادگیری خلاق چگونه است؟ دوم ، چگونه می توان از روش سقراطی در یادگیری خلاق در دوره ابتدایی بهره گرفت؟ روش تحلیل مفهومی برای پاسخ به پرسش اول و روش استنتاجی برای پاسخ به پرسش دوم استفاده شده است. در رابطه با نسبت مشترک میان مؤلفه های روش گفتگوی سقراطی و مهارتهای یادگیری خلاق میتوان، استخراج تناقضات و مشکلات منطقی ، ابتکار و نوآوری، انعطاف پذیری ، پرورش ارزشها، پرورش حس و تفکر، استنطاق و به بن بست رسیدن ، درگیری یادگیرنده با چالشها و خودسنجی را اشاره نمود. با توجه به نسبتهای مشترکی که بین روش گفتگوی سقراطی و یادگیری خلاق وجود دارد بر این اساس، میتوان رویکردهای ذیل از جمله ؛ خود جوش نمودن تدریس ، استفاده از پرسشگری های سقراطی در کلاسهای درس و هدفمند سازی تدریس را در جهت یادگیری مهارتهای خلاق دانش آموزان مقطع ابتدایی را اشاره نمود.
    Abstract
    the method of Socratic dialogue with creative learning skills in primary school abstract The purpose of this study, the method of Socratic dialogue with creative learning skills in primary school. The purpose of this study is to answer two main questions: first of Socratic dialogue method of creative learning skills like? Second, how Socratic method can be used in creative learning in primary school? To answer the first question of conceptual analysis and deductive method is used to answer the second question .In conjunction with common components of the method of Socratic dialogue and creative learning skills can be extracted contradictions and problems, innovation, flexibility, breeding values, nurturing feeling and thinking, questioning and deadlock, engages the learner and challenges self to be mentioned. According to the same ratios between Socratic dialogue and creative learning methods are based, the following approaches may be such as spontaneous teaching the use of Socratic questioning in the classroom and targeted teaching to learning creative skills of students noted the primary level. Kayword: Socrates, Socratic dialogue method, creative learning, education