بررسی اثربخشی برنامه تغییر زندگی (Changing life program) در تحول مثبت جوانی (Positive Youth Development) بر کاهش رفتار پرخطر و گرایش به مواد و هویت یابی در نوجوانان دبیرستانی
- رشته تحصیلی
- روانشناسی بالینِی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75878;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75878;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002423;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002423
- تاریخ دفاع
- ۱۲ تیر ۱۳۹۵
- دانشجو
- سارا سپهوند
- استاد راهنما
- علی مقدم زاده
- چکیده
- هدف اصلی این پژوهش بررسی اثربخشی برنامه ی تغییر زندگی (CLP) بر تحول مثبت نوجوانی (PYD)، کاهش گرایش نوجوانان به رفتار پرخطر و مصرف موادمخدر، و هویت یابی در نوجوانان دبیرستانی شهر اهواز بود. روش پژوهش در این مطالعه شبه آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش عبارت اند از کلیه دانش آموز دبیرستانی پسر و دختر شهر اهواز که از میان، سه مدرسه بصورت داوطلبانه با پژوهشگر همکاری کردند، انتخاب شد. و از این مدارس 80 نفر از دانش آموزان براساس ملاک های ورود به نمونه انتخاب شدند، سپس بطور تصادفی در دو گروه آزمایشی (20 دختر و 20 پسر) و کنترل ( 20 دختر و 20 پسر) قرار داده شدند. پیش آزمون و پس آزمون با فرم کوتاه پرسشنامه تحول مثبت جوانی (PYDI-S)، پرسشنامه رشد و سلامت نوجوانان (AHDQ) و پرسشنامه خودگزارش دهی ابعاد تحول هویت من (DIDS) انجام شد. سپس مداخله گروهی با استفاده از برنامه تغییر مسیر زندگی طی 6 جلسه 60 دقیقه ای (یک جلسه در هفته) در مورد گروه آزمایش انجام شد. نتایج آزمون لون برای بررسی واریانس متغیرهای پژوهش نشان داد که پیش فرض برابری واریانس ها بطور کلی در مورد متغیرها تایید گشت (05/0p>). داده های بدست آمده از پیش-آزمون و پس آزمون با استفاده از تحلیل کواریانس، تجزیه و تحلیل شدند. نتایج این پژوهش نشان داد که از لحاظ متغیر تحول مثبت نوجوانی و مولفه هایش تفاوت معنی داری وجود دارد (05/0 p<60/25F?)?و برنامه تغییر زندگی منجر به افزایش و بهبود تحول مثبت نوجوانی می شود. با کنترل پیش آزمون بین نوجوانان دختر و پسر در گروه آزمایش و گروه گواه از لحاظ رفتار پرخطر و گرایش به مواد تفاوت معنی داری وجود داشت (05/0 p<84/3F?). اما از لحاظ متغیر هویت یابی و مولفه هایش تفاوت معنی داری وجود نداشت (05/0 p>). بنابراین فرضیه سوم تأیید نگشت، بدین معنی که برنامه تغییر زندگی در این پژوهش تاثیر معنی داری در هویت یابی نوجوانان نداشت. کلید واژه ها: تحول مثبت نوجوانی، رفتار پرخطر، مصرف مواد مخدر، هویت یابی، برنامه ی تغییر زندگی
- Abstract
- Object: The aim of this research was to evaluate the Effectiveness of changing lives program (CLP) in positive youth development (PYD), reducing high risk behavior and tendency substances and Identification in high school adolescents. Method: The chosen method in this research was a quasi-experimental, a pre-test/ post-test type with a control group. The statistical universe was a total of all of Ahvaz girl and boy high schools student which volunteered from three different schools and from these 3 schools, 80 students were chosen by include criteria. Then they randomly were divided in to two experimental group (20 girls, 20 boys) and the control group (20 girls, 20 boys). The pre-test and post-test were done by PYD-S and AHDQ and DIDS measurements. After that, the group intervention done by using changed life path in 6 sessions of 45minutes about experimental group. During this period, the control group was given on intervention. After the intervention, both groups were again tested by the measurements of the research. The data collected from the pre-test and post-test, were analyzed by co-variance analysis. Conclusions: The results of this research show that the changing lives program can result to increase and improve positive youth development and reduce risk behavior and drug use tendency to students, but had no significant effect on the identity of youth. Key words: Identification, Risky behavior, tendency substances, positive youth development, changing lives program, Effectiveness