بررسی رابطه بین برند کارفرما و حفظ کارکنان در بانک ملی ایران (مورد مطالعه: شعب شهر تهران)
- رشته تحصیلی
- مدیریت اجرایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76138;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76138
- تاریخ دفاع
- ۰۴ مهر ۱۳۹۵
- دانشجو
- مژده خوشنویس
- استاد راهنما
- آرین قلی پور
- چکیده
- به علت اهمیت برند کارفرما در استخدام بهترین متقاضیان و حفظ کارکنان موجود و با توجه به اینکه حفظ نخبهها در سازمان یکی از علل اصلی حصول سازمان به شایستگیهای محوری و در نتیجه مزیت رقابتی است، هدف این است که رابطه بین برند کارفرما و حفظ کارکنان بررسی شود تا ابعادی از برند کارفرما که در حفظ کارکنان نقش مهمی ایفا میکنند شناسایی شود و به دنبال آن، به بانک ملّی ایران در راستای بهبود برند کارفرمایش کمک شود و نتایج تحقیق به حفظ کارکنان در بانک ملّی کمک کند. با توجه به هدف پژوهش، در این تحقیق برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شده است. لذا این پژوهش از نظر روش به کار رفته توصیفی-پیمایشی میباشد. بهعلاوه، برای تأیید پایایی ابزار روش آلفای کرونباخ با استفاده از نرم افزار SPSS و همچنین، برای تایید روایی ابزار از اعتبار محتوا و سازه به کار رفته است. برای بررسی روایی محتوای پرسشنامه طراحیشده، به اساتید محترم راهنما و مشاور مراجعه و از نظرات آنها استفاده شده است. همچنین، برای سنجش روایی سازه ابزار اندازهگیری روش اعتبار همگرا و واگرا به کار رفته است. سپس، با استفاده از نمونهگیری خوشهای شعب بانک ملّی ایران در شهر تهران به پنج بخش مرکز، شمال، جنوب، شرق و غرب تقسیم شدند. بهعلاوه، در هر بخش تعدادی شعبه به طور تصادفی انتخاب و تعداد 530 پرسشنامه بین کارکنان بانک توزیع و در مجموع تعداد 380 پرسشنامه درست و بینقص جمعآوری گردید. سپس، از نرمافزار SPSS برای تحلیل دادههای توصیفی و جمعیتشناختی استفاده شد. در نهایت، به علت نرمال نبودن دادههای توزیع شده در جامعه مورد بررسی بر اساس نتایج حاصل از آزمون کولوموگروف اسمیرنف برای تجزیهوتحلیل دادهها، آمار ناپارامتریک و روش مدلسازی معادلات ساختاری مبتنی بر رویکرد حداقل مربعات جزئی به کمک نرم افزار Smart-PLS برای آزمون فرضیات تحقیق به کار گرفته شد. بر اساس نتایج به دست آمده، بین برند کارفرما، جبران خدمات، برند و اعتبار شرکت، اختیار و استقلال کارمند، محیط کاری مطلوب، مسئولیت اجتماعی شرکت و حفظ کارکنان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. در نهایت، مطابق با نتایج تحقیق، پیشنهادات کاربردی به بانک ملّی ایران برای بهبود برند کارفرمایش و پیشنهادات برای مطالعات آتی به سایر محققان ارائه گردیده است.
- Abstract
- Due to the employer brand importance in recruiting the best applicants as well as retaining the current employees and with regard to the fact that retention of talented people in an organization is one of the main reasons of organization acquisition of core competencies and as a result competitive advantage, the purpose of this study is exploring the relationship between employer brand and employees retention so that the employer brand dimensions which play an important role in employees retention can be identified and following that, help Iran Melli Bank in improving its employer brand and research findings help employees retention in Iran Melli Bank. According to the study‘s purpose, in this research, questionnaire is used for data collecting. So, this research is descriptive-survey methodologically. In addition, Cronbach Alpha method by using SPSS software for reliaility confirmation has been applied and content and construct validity for validity confirmation have been used. For exploring the content validity of the designed questionnaire, professors have been refered and their comments have been used. Furthermore, convergent and divergent validity have been used for construct validity measurement. Then, Iran Melli Bank‘s branches in Tehran city were divided into five regions: center, north, south, east and west by cluster sampling method. In addition, in every region, some branches were selected randomly and 530 questionnaires were distributed among bank employees and 380 perfect and flawless questionnaires were collected in total. Next, SPSS is operated for descriptive and demographic data analysis. Finally, thanks to non-normality of distributed data in under investigation population according to the Kolmogorov-Smirnov test results, non-parametric statistics and structural equations modeling based on partial least squares (Smart-PLS software) for data analysis and testing the research hypothesis were used. According to the findings, there is positive and significant relationship between employer brand, compensation, brand and reputation, authority, work environment, social responsibility and employees‘ retention. Finally, based on the research results, practical recommendations to Iran Melli Bank for improving its employer brand as well as recommendations for future studies to other researchers have been offered. Keywords Employer brand, employer brand dimensions, employees retention